המפלגה הדתית לאומית

הרב אבינר: "למפד"ל יש כח להשפיע על ידי שהיא נמצאת בממשלה ועל ידי שאנשיה ממלאים תפקידים חשובים. ויש דבר שני, להיות יחד. עצם העובדה של להיות יחד – גם לזה יש השפעה חשובה."

חדשות כיפה עידן יוסף 12/12/02 00:00 ז בטבת התשסג

בממשלת האחדות שתושבע היום נפקד מקומה של המפד"ל. לטענתם, שרון לא עשה די כדי לצרפם ופגע בדרישות המינימליות של המפלגה. שרון שולל זאת ומאשים את המפלגה בחוסר הסתפקות בנתח הגדול מבחינתו שניתן למפלגה. מי אשם?
אינני יודע מי אשם בכך. אבל באופן כללי חשוב מאוד להיות בתוך הממשלה. להיות יחד עם כולם. יש שני דברים: למפד"ל יש כח להשפיע על ידי שהיא נמצאת בממשלה ועל ידי שאנשיה ממלאים תפקידים חשובים. ויש דבר שני, להיות יחד. עצם העובדה של להיות יחד – גם לזה יש השפעה חשובה. אבל אני לא יודע את הפרטים.

באיזה קו אדום צריכה מפלגה לעצור ולומר "בתנאים שכאלה אין מקומי בממשלה"?
תמיד צריך להיות יחד. לפעמים אנשים שואלים על המחיר של האחדות – עד כמה מוכנים לשלם עבורה. זה לא נכון שיש לאחדות מחיר. לאחדות אין מחיר, לפירוד יש מחיר. פירוד זה דבר נורא שיש לו מחיר גבוה. במקום שנעבוד כולנו שכם אחד, אנחנו מכלים את האנרגיה שלנו באש של מחלוקת. זה דבר רע מאוד.

טענת המפד"ל באה על רקע שלא נותנים להם השפעה בחינוך ובדתות, שני תחומים בהם הם יכולים להשפיע על ציביונה של מדינת ישראל. בכך, טוענים הם, שללו מהמפלגה את יעוד קיומה. האם אין זו סיבה מוצדקת שלא להצטרף לממשלת האחדות?
קשה לי להיכנס לפרטים, לכן אמרתי שיש שני דברים. יכולה להיות השפעה למפד"ל מעצם קבלת תפקיד זה או תפקיד אחר, ויש השפעה כללית, שהיא גם חשובה מאוד – בזה שנמצאים יחד בתוך אותה ממשלה ופועלים יחד. גם זו השפעה גדולה מאוד.

מה חסר היום במפד"ל?
צריך להוסיף עוד יותר. כל מה שיש בה זה טוב, אין משהו לא טוב. זה לא שחסר בה משהו מסוים, אלא שכל מה שיש בה צריך לגדל ולחזק. זו מפלגה נכונה שצועדת בדרך הנכונה והאמיתית, אלא, כמובן, צריך להוסיף. כל היסודות שם חיוביים. אין שם יסודות שליליים שצריך להוציא. גם אין שם דבר שחסר באופן יסודי, אלא שאת מה שיש צריך להגדיל.

המפד"ל לא "פושרת" מידי?
אני לא יודע, אפשר לומר… על מה שיש, צריך להוסיף. כל מה שיש צריך להגדיל. זאת אומרת, זו מפלגה שיש בה בעצם כל מה שצריך להיות, אבל צריך לגדל.

אולי הבעיה שלה היא שאין לה אמירה, דבר העלול להוביל להתרסקותה?
אני לא יודע אם היא תתרסק, אבל זה לא שאין אמירה. האמירה שיש היא נכונה וצריך להגדיל אותה. "הבו גודל", להגדיל.