הלנת קבורה של קרבן טרור

התינוקת שלהבת פס הי"ד נקברה בסופו של דבר. מדוע היה מותר להלין גופתה ומה כל כך טוב בפרסום תמונתה. הרב שלמה אבינר בעין הסערה.

חדשות כיפה עידן יוסף 15/12/02 00:00 י בטבת התשסג

עיכוב קבורתה של התינוקת שלהבת פס שנורתה בחברון לצורך השגת צרכים אסטרטגיים ככיבוש שכונת אבו-סניינה היתה דבר טוב?
אני מבין שזה נפסק על ידי רבנים שם…
כן, על ידי הרב דב ליאור, הרב של קרית ארבע
הוא ודאי יודע מה שהוא אומר. על כל פנים, מן הדין אסור לעכב קבורה של אדם, אבל לכבודו מותר לעכב.
איזה כבוד יש כאן? להפך, יש ביזוי כבוד המת!
אז אני מסביר שלכבודו מותר לעכב. פה זה לכבודה כיוון שהיא נרצחה, בשל חוסר תגובה הולמת כלפי רוצחים. לכן אם עקב זה דורשים להפגין תגובה חזקה, אדרבה, זה כבודו של המת. כבודו של המת הוא שיעשה דין ולא תהיה הפקרות. לכן מבחינה הלכתית אין בזה בעיה. הבעיה היא האם זו אסטרטגיה מועילה או לא מועילה. זו שאלה הרבה יותר מורכבת. מועיל או לא.
היו רבנים כמו הרב הראשי לישראל, הרב לאו והרב מרדכי אליהו שהורו לקבור את תינוקת
מבחינה הלכתית, זה מה שאמרתי קודם. אם זה מועיל או לא מועיל, את זה צריך לבדוק לגופו. אם אתה שואל אותי לגבי מה שהם אמרו, את זה תצטרך לשאול אותם, או את אנשי לשכתם ולא אותי. אני לא מוסמך לייצג אותם. אני יכול לומר רק את דעתי.
איך זה שיש רבנים שאומרים כך ורבנים שאומרים אחרת, והרי יש הלכה אחת?
זו באמת שאלה טובה שכבר נשאלה בגמרא במסכת חגיגה, שהתשובה עליה היא שאלו ואלו דברי אלקים חיים. כלומר, המציאות היא מורכבת ויש בה פנים לכאן ולכאן. חכם אחד מדגיש צד אחד, חכם אחר – צד אחר, ואלו ואלו דברי אלקים חיים. עניינים של הלכה אינם מתמטיקה ש2+2 זה 4 במאה אחוז, ולא 5 במאה אחוז. אלו דברים מורכבים ויש שיקולים לכאן ולכאן. כל חכם מדגיש שיקול אחר.
מה דעתך על פרסום תמונת התינוקת, כשהיא ירויה בראשה?
למה לא? כדי לעורר כתוב שהרוגי מלכות נקברים עם בגדיהם המוכתמים בדם.
לעורר מה?
לעורר נקמת שמיים.
אבל אם תתלה תמונתה על לוחות המודעות עלולים ילדים להיפגע נפשית, לא?
כמו כל דבר אחר. לא חייבים להראות כל דבר לילדים, אפשר להראות לשאר האנשים ולהסתיר מילדים.