דוחות תקציבים כוזבים

האם מותר להגיש דו"חות תקציביים כוזבים, כאשר הסכום מגיע לנו ביושר? תשובה מתוך 'שו"ת שאלת שלמה' לרב אבינר.

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 18/12/02 00:00 יג בטבת התשסג

שאלה:
אנו מקבלים תקציב מסוים (כגון לפעילות תרבותית של היישוב), המחולק לסעיפים שונים כשלכל סעיף יש קיצבה מפורטת.
למעשה, יש סעיפים שבהם יש לנו הוצאות גדולות מאוד ויש סעיפים שאין בהם כלל הוצאות. מהמוסד שמחלק את התקציבים, קיבלנו הוראה לרשום הוצאות בהתאם לרישום בסעיפים שכביכול הוצאנו אותם באמת. האם מותר הדבר?
תשובה:
1. מה שהמוסד האחראי אומר לנו לעשות כן, אין זה מתיר את הדבר, כי אין זה כספו הפרטי אלא של המדינה, והוא חייב לפעול על פי ההנחיות החוקיות שדורשות שהתקציב יהיה מחולק לסעיפים דווקא כך ולא אחרת.
2. אמנם אף אם נרשום הוצאות שלא היו לנו כאילו היו לנו, עם כל זה בוודאי יכוסה כל מה שמגיע לנו. ועם כל זה אין היתר, כי ההוראות הן שהכיסוי ייעשה דווקא לפי פירוט לסעיפים.
3. בהיותו מבקר המדינה, ענה הד"ר נבנצל על שאלה זו כדלהלן: "העברה כוזבת מסעיף לסעיף כשהסכום הכולל הוא אמיתי, גם היא עבירה על החוק. אחרת אפשר היה לתת תקציב כולל ולא בכדי נעשתה החלוקה לסעיפים. ורק סכום מוגבל מגיע על פי כל סעיף ולא יותר ואין אפשרות להסב. אמנם יתכן שאפשר היה להסב והמוסדות מתרשלים. לכן מציעים רישום פיקטיבי, אז במקרה כזה אין בו גזל, אבל יש בו משום שקר. יש להיאבק כדי לקבל את הכסף שמגיע לכם בדרכי יושר.
אם יש ישוב במצב כלכלי קשה ביותר והוא עושה תרגילים, יתכן שאין לראות זאת בחומרה. אבל אם באים לשאול מה מותר ומה אסור, אז התשובה היא שאסור. יכול להיות שבדרג של ישוב, אלו דברים של מה בכך, אבל אותן רמאויות נעשות בדרג יותר עליון בסכומים של מליונים, מה שמרקיב את המדינה את המדינה, ואני יודע על מה אני מדבר.
ואם שאיפתכם להקים ישוב על פי תורה, בלי לרמוס מצוותיו על ידי כל מיני תירוצים, גם ענייני שקר וגזל הם חלק מהתורה לא פחות מדבר אחר". עד כאן דבריו.

סיכום: רישום פיקטיבי כדי לקבל כסף שמגיע לנו, יתכן שאין בו גזל אבל יש בו שקר. ואם כסף זה מגיע לנו ביושר, יש להילחם גם כדי לקבל אותו ביושר.