גאולה עכשיו

מצד אחד אסון ורסאי, מצד שני ניסים גלויים. מה ה' רוצה מאיתנו? האם עכשיו זו גאולה, ואולי בכלל המשיח יגיע במוצאי שביעית? הרב שלמה אבינר,מתרץ קושיות.

חדשות כיפה עידן יוסף 18/12/02 00:00 יג בטבת התשסג

ניסים גלויים בהתפוצצויות של מכוניות תופת בירושלים ונתניה, וגילוי מוקדם של מטעני חבלה, כאשר מולם אסון נורא של קריסת אולם שמחות. כל אלה איתותים מהשמיים?
כל דבר שקורה הוא מן השמיים, אבל איננו יודעים מה בדיוק ריבונו של עולם אומר לנו. באופן כללי, כשיש צרות צריך לעשות תשובה, אבל במה לעשות תשובה, זה כבר חשבון של כל אחד ואחד. כל אחד יבדוק במה הוא צריך לעשות תשובה. גם האומה צריכה לעשות תשובה במה שנראה ישר לעשות תשובה. ברוך השם, לא חסר במה לעשות תשובה. אין לנו משהו קבוע. לו היו נביאים, היו מורים לנו מה כל איתות אומר
אבל מדוע האיתותים סותרים זה את זה? מצד אחד ניסים ומצד שני צרות. אלוהים מרוצה או לא מרוצה מאיתנו?
ריבונו של עולם מרוצה ולא מרוצה. הוא מרוצה מהדברים הטובים שאנחנו עושים, והוא לא מרוצה מהדברים הלא טובים שאנחנו עושים. אבל הקשר הזה לא כל כך פשוט, כי יש גם חשבון של "צדיק ורע לו" ו"רשע וטוב לו". אי אפשר לעשות סתם כך חשבונות פשוטים. הקב"ה טורף את הקלפים, אחרת זה היה מסלק את הבחירה החופשית, לו כל דבר היה בדיוק. אם על כל דבר טוב היינו מקבלים מייד שכר, ואם על כל דבר רע היינו מקבלים עונש לא היינו מוצאים ידינו ורגלינו. לכן לא צריך להפוך את החשבונות לפשוטים. אלו חשבונות עמוקים. אי אפשר לומר שמה שנהרגו ששה מליון יהודים בשואה זה עונש שהגיע להם. זה לא ככה. יש "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו".
איך אתה רואה את החודשים האחרונים במשקפיים של אמונה?
התקופה האחרונה היא המשך של תקופה גדולה ורחבה, שריבונו של עולם עושה גאולה לעמו.
זו גאולה?!
ברוך השם, אנו נגאלים, אלא שהגאולה היא קימעא קימעא. יש אנשים שרוצים הכל מייד. צריך מבט נרחב, מה היה מצבו של עם ישראל בגלות, ומה מצבו עכשיו. להסתכל בעיניים פקוחות על חסדי השם האדירים והעצומים שנעשו לנו. עולם הזה הוא עולם של עמל. מי שלא למד את ספר "מסילת ישרים" אינו יודע זאת. השאלה היא איזה עמל. קודם היה לנו עמל של גלות, וכעת יש לנו עמל של עם נגאל. זה לא אותו סוג של עמל. להיות בלי עמל זה לא מציאותי. גן עדן זה עולם בלי עמל. העולם הזה הוא עולם של עמל.
האם זה נכון, שהשנה, שנת השמיטה, יש מלחמות ובסופה משיח יגיע?
כתוב "בשביעית מלחמות, במוצאי שביעית בן דוד בא", אבל אנחנו לא יודעים. חז"ל אומרים, וגם הרמב"ם מביא ש"תיפח עצמן של מחשבי קיצים". אנחנו לא יכולים לעשות חשבונות של קיצים. מתי זה יהיה ומתי זה יהיה – את כל זה איננו יודעים. הרמב"ם אמר שכל הפסוקים ומאמרי חז"ל האלה מעורפלים ואינם ברורים ולכן איננו יודעים. צריך להאמין באופן כללי מבלי לעשות חשבונות שאיננו יכולים לחשב.
אתה באמת מאמין שכשהמשיח יבוא יפתרו כל הצרות?
לא. גם זה לא כתוב. כתוב שהגאולה באה קימעא קימעא ולא צריך לעשות חשבונות. אף אחד לא יודע מה בדיוק יקרה בכל מצב. ידיעתנו היא באופן כללי, אך אף אחד לא יודע פרטים.
איך אפשר לומר שכעת זו גאולה? גאולה היא מצב של עליה, כעת אנו בירידה
כשאומרים גלות מתכוונים שעם ישראל נמצא מחוץ לארץ ישראל, וגאולה היא שעם ישראל נמצא בארץ ישראל, שזו המציאות הנורמלית. אבל גם לעם נורמלי יש צרות. יש צרות של אדם נורמלי ויש צרות של אדם בגלות.
איך זה שיש נסיגה בגאולה?
בהחלט יכול להיות. ככה זה בחיים. יש עליות וירידות, התקדמות ונסיגה.
יכול להיות שהגאולה נעצרה ומתבטלת?
לא, כי הסברנו שהכוונה בגלות היא שעם ישראל נמצא בגלות, וגאולה היא שעם ישראל לא בגלות. ודאי, שכך הוא טבע העולם שיש עליות וירידות.