89% מהדתיות שהתגייסו: רמתנו הדתית לא נפגעה ואף השתפרה

מחקר חדש, שיוצג בכנס מיוחד בכנסת שיוקיר את החיילות הדתיות, יחשוף כי 87% מהבנות דתיות שהתגייסו דיווחו על תמיכה מבית, זאת על רקע התנגדות חלק גדול מרבני הציונות הדתית

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/05/17 09:21 ד בסיון התשעז

89% מהדתיות שהתגייסו: רמתנו הדתית לא נפגעה ואף השתפרה
חיילות בצבא, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

נהוג לחשוב ששירות לאומי שומר יותר על זהותן הדתית של בנות הציונות הדתית. מחקר חדש חושף יום (שני) כי מרבית הבנות הדתיות ששירתו בצבא, מדווחות על שמירת רמתן הדתית ואף התחזקותה.

לפי המחקר, שהוזמן ע"י עמותת אלומה ואותו ערכה טלי כהנא,המנהלת המקצועית של התכנית לבניית יכולות הערכה ומדידה בעמותות מטעם ארגון "מתן - משקיעים בקהילה", 52% מהחיילות הדתיות סיפרו כי רמתן הדתית נשארה זהה בתום שירותן הצבאי ו-37% מהן העידו כי היא אף השתפרה. לעומתן, 26% מבנות השירות הלאומי שהשתתפו במחקר, דווחו על שיפור בזהות הדתית שלהן.

הנתונים המלאים יוצגו היום ב-'יום הוקרה לחיילות הדתיות', שייערך בכנסת ביוזמתו של ח"כ שטרן וארגון אלומה. מעבר לחבר הכנסת מיש עתיד ומנכ"לית הארגון יפעת סלע, בין הדוברים ניתן יהיה למצוא את שר הביטחון אביגדור ליברמן, ראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז, מנכלי"ת, הרבנית מלכה פיטרקובסקי והרב ד"ר בני לאו.

יש לציין כי למרות התנגדותם של רבנים רבים בציונות הדתית לגיוס בנות לשירות צבאי, בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעורי הגיוס. אם בשנת 2011 התגייסו 900 מבוגרות החמ"ד, בשנת 2016 מספרן הגיע ל-2,400. עם זאת יש להדגיש כי כבר לפני 17 שנה בשנת 2000, שיעור המתגייסות היה דומה, אך עם עלייתן של המכינות והמדרשות הדתיות שמעודדות ותומכות בגיוס בנות, נראה שבשנים האחרונות מדובר בתופעה המגובה ע"י חלקים לא מבוטלים מאנשי הרוח של המגזר.

נתון מעניין נוסף שייחשף היום במלואו, מלמד כי 40% מבוגרות השירות הלאומי ימליצו לבנות משפחתן להתגייס לצבא. בנוסף לכך, נודע כי 12% מקרב הבנות הדתיות שמתגייסות יוצאות לקצונה, לעומת 8% מכלל הבנות שמשרתות בצה"ל.

מנכ"לית "אלומה", יפעת סלע, הגיבה על הנתונים ואמרה: "אנו פוגשים את החיילות באופן יומיומי, ועל כן תוצאות המחקר לא הפתיעו אותנו. הצעירות הדתיות בוחרות ללבוש חצאיות של מדים, לשרת במגוון תפקידים שמעידים על תחושת השליחות"

ח"כ אלעזר שטרן, שכיהן בעבר כראש אכ"א, אומר כי "נתוני גידול הגיוס הם הסיבה הישירה להתגברות המאמצים של גורמים חרד"ליים בתוך הציונות הדתית להשמיץ ולפגוע בהן, מעין מלחמת מאסף. אבל נדמה שבמלחמה הזאת ידן של החיילות הדתיות על העליונה: הן אלה שחוזרות לבתיהן מדי שבוע וזוכות לתמיכה רחבה מאוד ממשפחתן ומסביבתן הקרובה ולהכרה לא רק על תרומתן למדינה אלא גם על תרומתן לציונות הדתית — והנתונים מוכיחים זאת".