אבו מאזן באו"ם: "תכנית המאה היא גבינה שוויצרית"

יו"ר הרשות הפלסטינית, שלא הצליח להשיג רוב להצבעה נגד 'תכנית המאה', תקף אותה בנאומו, ופנה לישראלים: "מושיט את ידי לשלום, לא נפנה לאלימות". השגריר דנון: "אם הוא היה מעוניין בשלום - הוא לא היה כאן היום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/02/20 19:00 טז בשבט התשפ

אבו מאזן באו"ם: "תכנית המאה היא גבינה שוויצרית"
אבו מאזן, צילום: פלאש 90

הרשות הפלסטינית נכשלה בהשגת רוב להצעה לדחיית 'תכנית המאה' של נשיא ארה"ב טראמפ במועצת הביטחון של האו"ם, וחזרה בה מהבקשה להביא את הנושא להצבעה, אך יו"ר הרשות, מחמוד עבאס (אבו מאזן), תקף את העסקה בנאומו בכינוס המועצה.

בפתח דבריו אמר אבו מאזן: "באתי אליכם בשם 10 מיליון פלסטינים על מנת לבקש שלום בלבד, לא שום דבר אחר. באתי כדי להבהיר את העמדה הפלסטינית המתנגדת לעסקה האמריקנית-ישראלית. העסקה הזאת מציגה עמדות חד-צדדיות ונוגדת את ההחלטות הבינלאומיות ואת יוזמת השלום הערבית. היא סותרת את זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית במדינתו, ומכשירה התנחלויות והפקעת אדמות פלסטיניות".

הוא הוסיף: "אין להחשיב את העסקה הזאת, או כל חלק ממנה כלגיטימית מבחינה בינלאומית. היא הופכת את העם שלנו למרכזי אוכלוסין ללא שליטה על האדמה, הגבולות, המים והאוויר. היא תביא להרס של היסודות עליהם קם התהליך המדיני וחזון שתי המדינות בגבולות '67. זה לא יביא ביטחון ולא שלום לאזור. לא נקבל זאת. ניאבק במימושה בשטח".

יו"ר הרשות הציג מסמכים הכוללים, לדבריו, התנגדויות ל'תכנית המאה': "אנו מודים גם לישראלים שהביעו את התנגדותם לעסקה בדרכים שונות. אנו מודים גם לקונגרס ולסנאט בארה"ב ולארגונים האמריקניים שהביעו את מחויבותם ותמיכתם בשלום ובלגיטימיות הבינלאומית. זהו מסמך של 300 קצינים ישראלים שמתנגדים לעסקה. אלה קצינים שלחמו לשם מדינתם וכעת אומרים שהם לוחמים עבור הצדק. אנו משבחים את המחאות הישראליות שנערכו בתל אביב נגד העסקה. זהו מכתב מהקונגרס האמריקני עליו חתומים 107 חברים. זהו מסמך מהסנאט האמריקני שעליו חתומים 12 חברים. כל אלה מסרבים לעסקה. כולל גם חלק מהמועמדים לנשיאות ארה"ב". 

בסיום דבריו אמר: "אני מושיט יד מחדש לשלום עם כל מנהיג ישראלי שיבוא. לא נפנה לאלימות".

דני דנון בישיבה מקריא מתנ"ך את זכויותיה של מדינת ישראל ביהודה ושומרון

דני דנון באו"םצילום: דוברות שגרירות ישראל באו"ם

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, נאם אחרי אבו מאזן, וטען כי הוא אינו מעוניין להגיע לשלום: "אם הנשיא עבאס היה באמת רוצה במשא ומתן, הוא לא היה עכשיו בניו יורק אלא בירושלים. להתלונן במקום להוביל - זו דרכו של אבו מאזן".

השגריר הישראלי אמר לחברות המועצה כי "לא תהיה כל התקדמות בתהליך השלום כל עוד אבו מאזן מכהן בתפקידו״. לדבריו, "רק כאשר עבאס יירד מהבמה, ישראל והפלסטינים יוכלו לצעוד קדימה. מנהיג שבוחר בסרבנות, הסתה והאדרת טרור לעולם לא יכול להיות שותף לשלום.
השלום הוא בליבת דרכו של העם היהודי וישראל מודה לנשיא טראמפ על המחוייבות שלו לשלום", סיים דנון.