"מדינת ישראל היא לא פיצוי על השואה, היא הבית שלנו"

מנהיגי העולם וראשי המדינה נאמו באירוע המרכזי של פורום השואה הבינלאומי ביד ושם. נתניהו הצהיר: "לא תהיה שואה נוספת". הנשיא ריבלין: "האנטישמיות היא מחלה כרונית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/20 14:48 כו בטבת התשפ

"מדינת ישראל היא לא פיצוי על השואה, היא הבית שלנו"
נתניהו נואם בפורום השואה, צילום: קובי גדעון, לע"מ

הטקס המרכזי ביד ושם החל. עשרות מנהיגי העולם הגיעו לטקס המרכזי ביד ושם שינעל את אירועי פורום השואה הבינלאומי. ראש ההמשלה ינאם ראשון ואחריו בכירים נוספים שהגיעו ארצה. מוקדם יותר נתניהו ופוטין חנכו את אנדרטת הזיכרון להרוגי לנינגרד בגן סאקר שבירושלים, וכעת כאמור, הטקס המרכזי.

צפו בשידור החי: 

נתניהו אמר בנאומו: "לפני 75 שנים יצא העם היהודי מגיא ההריגה הגדול בתולדות האנושות. הניצולים - הם אינם שוכחים דבר. את חוסר האונים, את הסבל האינסופי, את הלהבות והעשן, את השכול והאובדן. בד בבד הם זוכרים בהכרת תודה עמוקה את יום השחרור, את כניסת הצבא האדום לאושוויץ, את ההקרבה העצומה של בעלות הברית, של החיילים והעמים כאחד.

"אני בא לכאן עם הנשיא ריבלין והנשיא פוטין מטקס מרגש של חנוכת אנדרטה לזכר חללי המצור על לנינגרד", הוסיף נתניהו, "זוהי דוגמה אחת למחיר הבלתי נתפש של הניצחון על הנאצים. אבל דווקא ביום הזה חייבים לומר בשביל ששת מיליון בני עמנו - ביניהם מיליון וחצי ילדים: שערי הגהנום נפרצו מאוחר. מאוחר מדי; ולכן ביסוד התקומה של מדינת ישראל מונח ציווי אחד מרכזי - לא תהיה שואה נוספת".

הנשיא ריבלין נואם

הנשיא ריבלין נואםצילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה ריבלין הודה למנהיגים שהגיעו לאירוע, ואמר כי "אנחנו עומדים כאן יחד היום, מלכים, מנהיגים, ראשי מדינות, בבית "יד ושם" בירושלים, "למען נזכור, למען לא נשכח". בשם העם היהודי, וכנשיא מדינת ישראל, אני מודה לכם מעומק הלב, שהגעתם לכאן. תודה על הסולידריות שלכם עם העם היהודי; תודה על המחויבות שלכם לזיכרון השואה; תודה על המחויבות שלכם לאזרחי העולם המאמינים בחירות ובכבוד האדם".

ריבלין הוסיף עוד: "מדינת ישראל היא לא פיצוי על השואה, היא הבית שלנו, היא המולדת שלנו - ישראל היא דמוקרטיה חזקה וחברה גאה במשפחת העמים. לא אומה שמחכה לישועה, אלא מדינה שמצפה לשותפות, שדורשת שותפות. האנטישמיות לא השתנתה, אבל אנחנו השתנינו. מדינת ישראל איננה קורבן. לעולם נגן על עצמנו בעצמנו, וכמדינתו של העם היהודי היא לעולם תהיה ערבה לקהילות היהודיות בתפוצות, לשלומן ולביטחונן.
יקיריי יקירותיי, שורדי השואה. אתם הנס שלנו. בתעצומות הנפש שלכם בניתם בית ונטעתם עץ, ובגבורתכם הבטחתם לנו את חירותנו, במדינה יהודית ודמוקרטית". סיים הנשיא.

סגן נשיא ארה"ב: "להילחם באנטישמיות ברחבי העולם"

מייק פנס, סגן נשיא ארה"ב, אמר בנאומו: "נפגשנו פה לקיים את החובה הגדולה של לזכור, לעולם לא להרשות לזיכרונם של אלו שמתו בשואה להישכח על ידי אף אחד בשום מקום בעולם. השואה היא כתם שחור בהיסטוריה האנושית". עוד הוסיף פנס כי "עלינו להילחם בגל הגואה של האנטישמיות ברחבי העולם".

סגן הנשיא התייחס לאיום האיראני: "העולם חייב לעמוד איתן מול הרפובליקה האיסלאמית של איראן. צריך לעמוד איתנים נגד הכוח המדינתי של אנטישמיות, נגד הממשלה היחידה בעולם שמכחישה את השואה כמדיניות ומאיימת למחוק את ישראל מהמפה".

פוטין: "אחת מנקודות השפל בתולדות האנושות"

"אנו זוכרים את כל קרבנות הנאצים, בהם שישה מיליון יהודים שנספו במחנות ההשמדה והמוות", אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בנאומו באירוע. "שואה הייתה ועודנה הפצע העמוק שלנו. זוהי טרגדיה שאנו נזכור לעד. לפני נסיעתי לירושלים גיליתי מסמכים אמיתיים, דיווחים של חיילי הצבא האדום לאחר שחרור אושוויץ. רבים מהם נכתבו בכתב על ידי חיילים וקצינים של הצבא האדום, בימים שלאחר שחרור המחנה.
המסמכים האלה מתארים את ההלם שפקד אותם. העדויות האלה מעוררות כאב. פשעי הנאצים, הפעילות המחושבת שלהם, כפי שהם קראו לזה ה'פתרון הסופי של הבעיה היהודית', היא למעשה אחת מנקודות השפל בתולדות האנושות".

נשיא רוסיה הוסיף כי "עלינו לזכור שהיו משתפי פעולה למעשים הנוראים האלה ואכזריותם עלתה על האכזריות הנאצית. מפעלי המוות של מחנות ההשמדה עבדו לא רק הנאצים אלא גם משתפי הפעולה שלהם ממדינות רבות באירופה בשטחים הכבושים של ברה"מ עבדו ופעלו הפושעים האלה.
היום אנו זוכרים את כל קורבנות הנאצים, בהם שישה מיליון יהודים שנספו במחנות ההשמדה, מתוכם 40 אחוזים הם אזרחי ברית המועצות לשעבר. לכן, השואה הייתה ועדיין הפצע העמוק שלנו. זוהי טרגדיה שנזכור לעד. פשעי הנאצים, הפעילות המחושבת שלהם - כפי שהם קראו לה 'הפתרון הסופי של הבעיה היהודית' - היא למעשה אחד הדפים הנוראים של תולדות האנושות. יש לזכור שהיו משתפי פעולה למעשים הנוראי האלה ואכזריותם עלתה על האכזריות הנאצית".

נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, פתח את נאומו בברכת "שהחיינו", והמשיך בעברית: "זו מתנה של חסד לאפשר לי לשאת כאן דברים". את שאר נאומו נשא באנגלית, ולא בשפתו, גרמנית.

https://twitter.com/newsisrael13/status/1220352275706675200