חדש בפולין: 'מלשינון' להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה

מרכז 'שם עולם' השיק קמפיין בפולין, הקורא לתושבים לדווח על רכוש יהודי שנגזל בתקופת השואה. עד כה לא נרשמו דיווחים, אך הקמפיין הותקף בשלל הערות אנטישמיות ונגד ישראל: "שדדתם ורצחתם את הפלסטינים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/06/19 19:12 טז בסיון התשעט

חדש בפולין: 'מלשינון' להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה
הפרלמנט הפולני, צילום: Fotokon / Shutterstock.com

איך אומרים "מלשינון" בפולנית? מכון 'שם עולם' העלה בימים האחרונים קמפיין ברשתות החברתיות בפולין, בו נקראים אזרחי המדינה לדווח - באופן אנונימי, על רכוש יהודי שנלקח בתקופת השואה, במטרה להשיבו לבעליו או לצאצאיהם. 

באתר הקמפיין ניתן להשאיר פרטים מזהים של האנשים או המקומות בהם נמצאים חפצים יהודיים שנלקחו מבעליהם במהלך השואה ומלחמת העולם השנייה, ושליחים של 'שם עולם' יגיעו לאסוף אותם. "כעת זה הזמן להחזיר אותם הביתה", אומר הקמפיין.

על פי הדיווח ב-ynet, טרם התקבלו פניות בנושא רכוש יהודי, אך הקמפיין מעורר סערה בפולין, וגרר תגובות נזעמות, חלקן אנטישמיות וחלקן אנטי ישראליות: "אתם שדדתם את הפלסטינים, ורוצחים אותם כשהם מגינים על עצמם", נאמר באחת התגובות.

נושא השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה עלה לכותרות בפולין בחודשים האחרונים, והפך נפיץ במיוחד. הכל החל על רקע החוק שעבר בקונגרס האמריקאי, המכונה 'חוק 447', המטיל על מחלקת המדינה של ארה"ב לסייע בניסיונות להשיב רכוש שאבד ליהודים בתקופת השואה. החוק מדבר על 46 מדינות בהן נגזל רכוש מיהודים, ובתוכן פולין. בשבוע שעבר עלתה הצעת חוק בפרלמנט הפולני, המתנגדת לחוק האמריקאי, ונועדה למנוע דרישת רכוש פולני ללא יורשים.

בתחילת חודש מאי הצהיר ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, כי ארצו לא תפצה על רכוש שנגזל בתקופת השואה, בטענה כי "הפולנים היו הקורבנות העיקריים של המלחמה, ולכן אין שום סיבה שנפצה אחרים".

עוד קודם לכן הגיעה התבטאותו של השר ישראל כ"ץ, שאמר כי "הפולנים ינקו את האנטישמיות עם חלב אמם", שגררה גל של תגובות זועמות בפולין, ויצרה משבר דיפלומטי חריף בין המדינות. כשכל זה ברקע, לא ברור כמה אזרחים פולנים ימהרו לוותר על רכוש יהודי, שנמצא ברשותם מזה זמן רב.