המשבר עם פולין מחריף בעקבות התבטאותו של השר כ"ץ

ממלא מקום שר החוץ ציטט בראיון את יצחק שמיר ז"ל, שאמר כי "הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם". בתגובה אמר שגריר פולין בישראל כי מדובר ב"הערה מבישה וגזענית, בלתי מתקבל על הדעת לחלוטין". ממשלת פולין שוקלת לבטל את השתתפות שר החוץ בוועידה שתתקיים בישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/19 10:06 יג באדר א'

המשבר עם פולין מחריף בעקבות התבטאותו של השר כ"ץ
ממלא מקום שר החוץ, ישראל כ"ץ, צילום: פלאש 90, הדס פרוש

ברקע התקרית הדיפלומטית בין פולין לישראל, השר ישראל כ"ץ שמונה לממלא מקום שר החוץ אמר אתמול (א') בריאיון כי "הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם". בתגובה, שגריר פולין בישראל מרק מגירובסקי צייץ הלילה בטוויטר כי "זה מפליא ששר החוץ של ישראל אומר הערה מבישה וגזענית כל כך. בלתי מתקבל על הדעת לחלוטין". כעת שוקלים בוורשה לבטל את השתתפותה בוועידה שתתקיים בישראל.

כ"ץ התייחס לראשונה למשבר עם פולין בריאיון לאודי סגל בחדשות 13 והוסיף כי "זכר השואה הוא דבר שאין להתפשר איתו. לא נשכח ולא נסלח. בדיפלומטיה מנסים לא להעליב, אבל אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית. פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים".

שגריר פולין בישראל מרק מגירובסקי

שגריר פולין בישראל מרק מגירובסקי צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

אמירתו של כ"ץ מגיעה אחרי הסערה שהחלה בעקבות דברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו על חלקם של פולנים בשואה. למרות שלשכתו הבהירה כי נתניהו "התייחס בתדרוך לפולנים, ולא לאומה הפולנית או למדינת פולין", אתמול הודיע ראש ממשלת פולין מתאוס מורביצקי כי הוא לא יגיע לוועידת וישגרד שתתקיים היום בהשתתפות מנהיגי הונגריה, צ'כיה, סלובקיה ומדינתו. מורביצקי החליט לשלוח במקומו את שר החוץ בממשלתו, אך ראש לשכתו מייקל דוורציק אמר כי גורמים רשמיים בפולין שוקלים לבטל גם את ביקורו של השר בעקבות הדברים האחרונים.

תחילה נטען באתר הג'רוזלם פוסט כי ראש הממשלה אמר בתדרוך ש"האומה הפולנית" שיתפה פעולה עם הנאצים, בעוד שבתדרוך נתניהו אמר "פולנים" שיתפו פעולה עם הנאצים - מבלי ליידע את כל העם הפולני. בממשלת פולין אמרו כי הם "קיבלו הבהרות" בנוגע ל"מניפולציה התקשורתית" והשגרירה אנה אזרי ניסתה להרגיע את הרוחות, במכתב שבו הבהירה כי נתניהו לא אמר "שהאומה הפולנית ביצעה פשעים נגד יהודים", אך היא זומנה לשיחת נזיפה.

הציוץ בטוויטר של שגריר פולין בישראל:
 


גורם מדיני מסר אתמול לאחר החלטת ראש הממשלה הפולני כי "אנחנו נשמח לארח את שר החוץ הפולני, אנחנו מצפים שהוועידה תהיה הצלחה גדולה, ואנחנו מבינים שגם בפולין מתקיימת מערכת בחירות".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד גיבה את השר ישראל כ"ץ וכתב כי "היינו צריכים שר חוץ בן יומו, כדי שהאמת תיאמר. ארבע שנים ראש הממשלה לא טרח לומר בקולו שהסיבה שהפולנים סייעו לנאצים היא בגלל שהאנטישמיות היתה חלק מובנה בחברה הפולנית. זו אינה גזענות, אלא אמת היסטורית כואבת. שלא יחנכו אותנו על אנטישמיות".

בראיון למשדר הבחירות המשותף של ערוץ החדשות הבינלאומי i24NEWS וישראל היום, אמר עוד השר כ"ץ בתגובה לנאום שנשא בני גנץ אתמול במינכן: "כל הציבור בישראל מעדיף לשמוע את נתניהו, לראות את ההשפעה שלו כמנהיג בינלאומי. בני גנץ נאם בחדר צדדי, זה גם טוב בשביל התחלה. אבל יש רק בעיה אחת, לא רק שהאנגלית של נתניהו יותר טובה... הנקודה היא שבני גנץ תומך בדברים שהוא התנגד להם קודם. הוא תמך בהסכם הגרעין עם איראן, ובעצם עכשיו, הוא תומך בעמדה נגד הסכם הגרעין. נתניהו הוביל כמעט לבד עמדה מול הממשל הקודם שאומרת שההסכם הוא גרוע, הצליח לשכנע בין השאר את הנשיא טראמפ ואת הממשל לבטל את ההסכם ולהשית סנקציות כלכליות מאוד חריפות על איראן, שהם התקווה האמיתית שאיראן לא תוכל לפתח נשק גרעיני ולסוג מתמיכה בטרור באזור, ולכן לא הייתי בוחן את זה רק לפי האנגלית ורק לפי ההופעה בפורום אלא לפי המדיניות עצמה... נתניהו הוביל מדיניות והצליח בה, גנץ מדבר על דברים הפוכים שהוא אמר בעבר".  

מנסה להתמרכז, אך מציג עמדות שמאל

"לא רק שהאנגלית של נתניהו יותר טובה... הנקודה היא שבני גנץ תומך בדברים שהוא התנגד להם קודם"צילום: פלאש 90

"אתה מתחיל את תפקידך החדש במשבר דיפלומטי", נשאל כץ. "ראש הממשלה הפולני ביטל את הנסיעה שלו לישראל בגלל הדברים של נתניהו, מה התגובה שלך לביטול הזה?"

 

"אין כאן משבר, יגיע לכאן שר החוץ הפולני, ישתתף בוועידה עם ארבע מדינות וישראל, פורום וישגרד פורום חשוב - נתניהו בנה כשר חוץ קשרים גם בתוך האיחוד האירופאי עם קבוצות יוון, קפריסין, איטליה וכו', כדי לנסות לנטרל את הבידוד של ישראל מול ההצבעה האירופאית האוטומטית נגד ישראל, וכך זה יימשך. הייתה התבטאות של ראש הממשלה, הוא הבהיר אותה.

"אני רוצה להגיד, אני בן לניצולי שואה, וכמו כל ישראלי ויהודי אני לא אתפשר על זכר השואה, ואנחנו לא נשכח ולא נסלח והיו פולנים רבים ששיתפו פעולה עם הנאצים. אף אחד לא יגיד לנו איך להביע את עמדתנו ודעתנו ואיך לכבד את זכר הנופלים. האמירות האלו מאוד ברורות ואף אחד מאיתנו כמובן לא יתפשר עליהן, לצד זה יש מדיניות חוץ, אינטרסים של מדינת ישראל, וראש הממשלה מנווט אותן והציבור יודע שראש הממשלה מנווט אותן לטובת האינטרסים של המדינה עצמה, וכך אנחנו נמצאים עכשיו, אז לא יבוא ראש הממשלה הפולני יבוא שר החוץ. האינטרסים המשותפים יישארו.

"אז אין משבר עם פולין?", נשאל שנית. כץ: "אין משבר עם פולין. אני לא פרשן, אני שמעתי שיש שם גם בחירות. מטבע הדברים ברור שכל אחד משדר לציבורים שלו, אבל היו שיחות בין ראשי הממשלה, הקשרים יימשכו. כל אחד אמר את עמדותיו".

על עסקת טראמפ אמר: "עוד לא הונחה עסקת המאה. יכול להיות שגם לנו יהיו חילוקי דעות, תמיד היו חילוקי דעות גם עם ממשלים אמריקאים בקשר ליעדים מדיניים. אבל מי שיעמוד נגד העסקה הזאת ופועל בכל כוחו בכלל לדחוק את ארצות הברית מהאזור, לא לשמוע שום דבר, לטשטש את ההכרזה של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירה של מדינת ישראל – הוא אבו מאזן. כל מה שיש לו זה רק להילחם נגד יוזמת שלום. ואתם יודעים למה? הוא לא רוצה לוותר על זכות השיבה לחמישה מיליון צאצאי פליטים, והוא לא רוצה לוותר על ירושלים ולכן עוד הרבה לפני שישראל תידרש להביע באופן רציני את עמדתה, אבו מאזן יעמוד שם בסרבנות מוחלטת (...).

אבו מאזן

"עוד הרבה לפני שישראל תידרש להביע באופן רציני את עמדתה, אבו מאזן יעמוד שם בסרבנות מוחלטת"אבו מאזן.צילום: פלאש 90

"אדם שמסרב לפגוש את מייק פנס, סגן נשיא ארצות הברית, שמקלל את נשיא ארה"ב 'שיחרב ביתו', זה אדם שהולך לדון איתם על תוכנית? אני מכיר את החומר. עכשיו כשר חוץ אבל גם כשר מודיעין, כחבר קבינט, אני יודע את ההתבטאויות שלו, הוא מנסה לדחוק את ארה"ב מהזירה, אנחנו בוודאי לא נקבל את זה.

"בנייה ביהודה ושומרון היא דבר שמקובל גם על הממשל האמריקאי, הדברים נעשים בפרמטרים, צריך להבין, יש ישובים, הישובים קיימים, אין הבדל בין גושים ללא גושים, בסך הכל יש מדיניות ישראלית שלא נשללת על ידי הממשל האמריקאי. צריך לתת לאנשים להתפתח, לבנות גנים, לבנות בתים ודברים אחרים. לגבי הנושא הזה של להגדיר דבר כמדינה פלסטינית או לא. אני חושב שראש הממשלה אמר, לא צריך לעסוק בהגדרות, אני חושב שהממשל האמריקאי נכון לעד עכשיו גם לא הגדיר דברים".

כץ הוסיף: "אני חושב שלתת ריבונות זרה ממערב לירדן זו טעות גדולה שלא רק שלא תביא לשלום, היא תביא לניסיונות לחסל את מדינת ישראל בהמשך. אני חושב שאוטונומיה נרחבת לפלסטינים, עם כל הסמכויות, עם כל האפשרויות לנהל את חייהם כאשר ישראל שומרת על הביטחון הכללי באזור זה דבר שאפשר להתקדם אליו. אלא מה, בינתיים אבו מאזן אנחנו רואים מה הוא עושה אחרי שנשיא ארצות הברית אומר את האמת ההיסטורית ואת העובדה המציאותית שירושלים היא בירת ישראל. הוא תוקף, הוא מתנגד, הוא מחולל מהומות בכל העולם הערבי. הוויכוח ההיסטורי בינינו לבין הפלסטינים ששוללים זכות יהודית למדינה ריבונית כאן הוא הוויכוח האמיתי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן