האיחוד האירופי יחקור את ההסתה הפלסטינית

באיחוד צפויים לקיים מחקר מעמיק של ספרי הלימוד הפלסטיניים, שחלקם ממומן על ידי האיחוד, בעקבות פנייה של מכון החוקר ספרי לימוד ברחבי העולם, אשר מצא הסתה קשה נגד ישראל בספרים הפלסטיניים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 20/05/19 10:50 טו באייר התשעט

האיחוד האירופי יחקור את ההסתה הפלסטינית
הסתה מגיל צעיר. ילדים פלסטינים, צילום: עאבד רחים חאטיב, פלאש 90

הסוף למימון האירופי להסתה הפלסטינית? לא כל כך מהר, אך האיחוד האירופי הודיע כי הוא מתעתד לקיים מחקר סביב ספרי הלימוד של מערכת החינוך הפלסטינית, לאחר תלונות שהגיעו אליו כי הספרים גדושים בהסתה נגד ישראל.

הדרישה לחקור את הספרים הגיעה מחברת הפרלמנט האירופי, מריאנה פיטר, שהפנתה שאילתה לשרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, הנחשבת לאוהדת של הרשות הפלסטינית. פיטר הפנתה את השאילתה לאחר פנייה של מכון המחקר 'אימפקט סי', מכון מחקר בינלאומי הבוחן ספרי לימוד ברחבי העולם, שהציג הוכחות כי ספרי הלימוד של מערכת החינוך הפלסטינית, הממומנת ברובה על ידי האיחוד האירופי, עמוסה בהסתה ובשטנה כלפי ישראל והיהודים. 

שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני

שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריניצילום: shutterstock

שרת החוץ של האיחוד השיבה לפניית 'ישראל היום' ואישרה כי האיחוד מתעתד לחקור את ההסתה בספרי החינוך הפלסטיניים: "האיחוד האירופי נמצא בתהליך של השלמת תנאי הייחוס לפני ביצוע המחקר", נמסר בתגובה. "נושא תוכנית הלימודים הפלשתינית נדון לאחרונה בפרלמנט האירופי, שהדגיש את חשיבותם של ערכים כמו שלום, חופש, סובלנות ואי־אפליה בתחום החינוך. המחקר נועד לספק ניתוח מקיף, לא מוטה ואובייקטיבי של ספרי הלימוד הפלשתיניים הנוכחיים, ללא סדר יום או תוצאה שנקבעו מראש. המחקר יתבסס על סטנדרטים בינלאומיים, כגון אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם; א"כ), של שלום, סובלנות ואי־אלימות בחינוך". כך נמסר ל'ישראל היום'.

עוד אמרו באיחוד האירופי בתשובה לפנייה כי "האיחוד האירופי שוחח שוב ושוב עם שותפיו הישראלים והפלשתינים בסוגיות ובדאגות הנוגעות להסתה לשנאה ולאלימות, שאינן עולות בקנה אחד עם קידום פתרון של שתי מדינות לשני עמים, ומחריפות מאוד את חוסר האמון בין הצדדים".

מנכ"ל מכון 'אימפקט סי', מרכוס שף, אמר לאחר פרסום התשובה של מוגריני: "אנו מרוצים שהאיחוד החליט לערוך סוף־סוף חקירת עומק של תוכני ספרי הלימוד הפלשתיניים החדשים. בשנתיים האחרונות ניהל המכון שלנו קמפיין רחב־היקף ברחבי אירופה, שבו הוצגו לבכירים באיחוד האירופי בפרלמנט ובנציבות שלושה דו"חות מחקר נפרדים על כל ספרי הלימוד שחשפו הקצנה חסרת תקדים בתוכני ספרי הלימוד. הראינו מאות דוגמאות המעודדות ג'יהאד, דוחפות לאלימות ומנציחות הסתה ודמוניזציה כנגד ישראל ויהודים באופן שיטתי בכל הכיתות ובכל הנושאים".