תכנית טראמפ: הכרה במשתמע בריבונות הישראלית ביו"ש

תכנית השלום של נשיא ארה"ב, שתתפרסם בחודש הבא, צפויה לכלול הכרה אמריקאית כי היישובים הישראלים ביהודה ושומרון שייכים לישראל, והערים הערביות לרשות הפלסטינית. המשמעות - ככל הנראה ארה"ב לא תתנגד להחלת הריבונות הישראלית על היישובים ביו"ש

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 12/05/19 20:20 ז באייר התשעט

תכנית טראמפ: הכרה במשתמע בריבונות הישראלית ביו"ש
נתניהו וטראמפ. ארכיון, צילום: צילום מסך מיוטיוב

האם 'עסקת המאה' של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, תכלול הכרה בריבונות ישראל ביהודה ושומרון? כנראה שלא, אך נראה שעקרונות התכנית יאפשרו לישראל לבצע הכרה כזו, או לפחות חלקית, ללא התנגדות אמריקאית. על פי הפרסום הערב (א') בחדשות 12, תכנית טראמפ, העתידה להתפרסם בחודש הבא, לאחר סיום הרמדאן, צפויה לכלול את העיקרון לפיו היישובים היהודיים ביהודה ושומרון יישארו ממילא בידיים ישראליות, ואילו הערים הערביות בשליטה פלסטינית.

מכאן, במשתמע, ניתן להבין שממשל ארה"ב לא יתנגד לצעדים ישראליים להחלת הריבונות על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון, כפי שהבטיח ראש הממשלה נתניהו בסוף קמפיין הבחירות, מכיוון שהם יישארו בכל מקרה בשליטה ישראלית. מן הפרסום עולה, כי הדרך להחלת הריבונות הישראלית ביו"ש תהיה החלת החוק האזרחי על היישובים היהודיים, כפי שנעשה בחוק הגולן, שעבר בכנסת בשנת 1981.

יהודה ושומרון

יישוב ישראלי ביהודה ושומרון. ארכיוןצילום: פלאש 90

עוד עולה מהפרסום, כי אחד העקרונות שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הדגיש בעבר הוא שהוא מכיר במה שנוצר בשטח ואינו נצמד לנוסחאות. האמריקנים יכירו בכך שבכל האזורים שבהם מתיישבים היום יהודים ביו"ש ישארו בידיים ישראליות בהסדרי הקבע, וכל השטחים עם אוכלוסיה פלסטינית צפופה ישארו בידיים פלסטיניות. 
בהתאם לכך, האמריקנים לא יתנגדו לצעדים ישראלים ביחס לישובים, לא סיפוח או החלת ריבונות אלא החלת החוק האזרחי, כפי שהיה בגולן. האמריקנים לא יתנגדו, ישלימו אם זה מה שישראל תעשה. 

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג מיהרה להגיב לפרסום ואמרה כי ״התוכנית המסתמנת היא פרס לממשלת הסיפוח ועונש לאזרחי ישראל. סיפוח הוא נגד האינטרס הישראלי, הבערת האזור היא אסון לישראל וחזון הסיפוח הוא הרסני. על ממשלת ישראל לדאוג לאזרחי ישראל, סיפוח הוא בדיוק האינטרס ההפוך״.

מנגד, ראש מועצת הר חברון,יוחאי דמרי, קרא לנתניהו להחיל את החוק הישראלי ביו"ש: "אני קורא לראש הממשלה להודיע מיד עם הקמת הממשלה על החלת הריבונות על כל ההתיישבות היהודית ביו״ש כבסיס לכל תכנית והצעה שתבוא. אנחנו חייבים לנצל את חלון ההזדמנויות בממשל טראמפ ולאחר העברת השגרירות לירושלים וההכרה ברמת הגולן עכשיו הגיע זמן ריבונות ביהודה ושומרון.״

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן