בסעודיה דורשים תוכנית גרעין - זו ההוראה שנתן נתניהו

נושא ההסכם האפשרי בין ישראל וסעודיה לא יורד מסדר היום. בראיון לתקשורת האמריקאית אומר יורש העצר הסעודי כי "בכל יום אנחנו מתקרבים להסכם עם ישראל". יחד עם זאת, בן סלמאן מתעקש להשאיר את הסוגיה הפלשתינית בלב השיח | גישת נתניהו לדרישת הגרעין הסעודית

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 21/09/23 07:48 ו בתשרי התשפד

בסעודיה דורשים תוכנית גרעין - זו ההוראה שנתן נתניהו
נתניהו ובן סלמאן | , צילום: shutterstock, Yonatan Sindel/Flash90

הנושא המרכזי שנידון בפגישתם של ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן היה הסכם השלום האפשרי עם סעודיה. אך גם מהצד הסעודי מדברים על הנושא בגלוי. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן העניק אתמול (ד') ראיון נדיר לתקשורת האמריקאית והתבטא בנושא.

בן סלמאן מתעקש על הסוגייה הפלשתינית

"בכל יום אנחנו מתקרבים להסכם עם ישראל" אמר בן סלמאן, "הממשל האמריקני הציג בפנינו הצעה לכינון יחסים עם ישראל. ממשל ביידן יכול לתרום להסכם החשוב ביותר מאז המלחמה הקרה" הוסיף. יחד עם זאת בן סלמאן מתעקש על הסוגייה הפלשתינית כחלק מההסכם ואמר: "הסוגיה הפלשתינית חשובה מאוד לנורמליזציה עם ישראל". הוא הוסיף: "אם תהיה פריצת דרך בעסקה, שתיתן לפלשתינים את הצרכים שלהם ותרגיע את האזור, אנו נעבוד עם מי שיש שם".

נתניהו וביידן

נתניהו וביידן, צילום: אבי אוחיון /לע"מ

"נוכל לכונן שלום היסטורי בין ישראל לערב הסעודית"

אתמול התייחס גם נתניהו לאפשרות של הסכם עם סעודיה ואמר לביידן: "אני חושב, ואתה חושב, שזה יכול לעשות משהו הרבה יותר גדול מזה. אני חושב שתחת מנהיגותך, אדוני הנשיא, נוכל לכונן שלום היסטורי בין ישראל לערב הסעודית. שלום כזה יתרום הרבה כדי להביא לסיומו את הסכסוך הערבי-ישראלי, להביא לפיוס בין העולם האסלאמי והמדינה היהודית ויקדם שלום אמיתי בין ישראל לפלשתינים. זה דבר שנמצא בהישג יד". ביידן עצמו אמר: "אנחנו מצפים להסכם בין סעודיה, ישראל וארצות הברית".

הגישה של נתניהו לנושא הגרעין הסעודי

נושא אחר שעומד בלב ההסכם הוא דרישת הסעודים לפיתוח יכולות גרעין אזרחי. בן סלמאן עצמו אמר בראיון כי "אם איראן תשיג נשק גרעיני, עלינו להחזיק בו גם כן". נתניהו עצמו מעוניין להגיע להסכמות בנושא הזה ונוטה להתגמש, כך על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, נתניהו הורה לראש הוועדה לאנרגיה אטומית הישראלית, תא"ל (במיל') משה אדרי לדון על הנושא עם מקביליו האמריקאים ןלנסות להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על ישראל.