ההחלטה של בג"ץ נגד לוין: מדוע לא מתכנסת הוועדה לבחירת שופטים

בג"ץ החליט להוציא צו על תנאי לשר המשפטים ובו הורה לו לנמק מדוע הוא לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים. הדיון בעתירות יתקיים בשבוע הבא. לוין: "השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/23 12:07 כח באלול התשפג

ההחלטה של בג"ץ נגד לוין: מדוע לא מתכנסת הוועדה לבחירת שופטים
הדיון בבית המשפט העליון על חוק צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan SIndel/Flash90

ברקע החלטת שר המשפטים לוין שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים עד לשינוי הרכב הועדה, בג"ץ הוציא צו על תנאי לשר המשפטים ובו הוא מורה ללוין לנמק מדוע הוא לא מכנס את הועדה לבחירת שופטים, זאת לאחר שהוגשו עתירות בעניין. בפסק הדין נכתב: "מוצא בזאת צו על תנאי המופנה למשיבים 1 ו-2 בעתירות כולן, והמורה להם ליתן טעם מדוע לא יפעיל המשיב 1 את סמכותו ויכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי".

המשמעות של החלטת השופטים היא שבמקום שהעותרים יצטרכו לשכנע את בית המשפט מדוע לקבל את העתירות, המשיבים יצטרכו לשכנע את בית המשפט מדוע לא לקבלן. כאמור, הדיון צפוי להיערך ביום שלישי הקרוב.

לפיד: "לוין פועל בניגוד לסמכותו ובניגוד לחוק"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להחלטת בג"ץ: "החלטת בג"צ להוציא צו על תנאי לשר המשפטים לוין היא מסר ברור של בית המשפט לממשלת ישראל - אזרחי ישראל חשובים יותר מהפוליטיקה". בהמשך תקף את לוין: "בג"צ אומר היום את מה שאנחנו אומרים כבר חודשים, שר המשפטים לוין לוקח בשבי את הועדה למינוי שופטים ואת אזרחי ישראל ופועל בניגוד לסמכותו ובניגוד לחוק".

יו"ר האופוזיציה לפיד|

יו"ר האופוזיציה לפיד| , צילום: Miriam Alster/Flash90

לוין: "השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה"

שר המשפטים יריב לוין השיב אתמול לבג"ץ על העתירות, וטען כי הסמכות בנושא נמצאת אצלו בלבד. בפתח התשובה מטעמו של השר לוין נכתב: "לאור השיקולים החוקים והחוקתיים שעמדו בבסיס החלטתו של השר שלא לכנס לעת הזאת את הועדה לבחירת שופטים, אין ראוי שבית המשפט הנכבד יפר את האיזונים החוקתיים העדינים שבין הרשויות, העומדים בבסיס הדמוקרטיה הישראלית".

השר יריב לוין |

השר יריב לוין , צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בנוסף נכתב כי "השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה. השר פעל בהתאם לסמכותו וחובתו, ותוך שיקול דעת קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנס את הוועדה. בהמשך, נימק: "כינוס הוועדה כעת יפגע בהשגת תכלית החוק. בהחלטתו של השר לא נפל פגם כלשהו, ולמצער לא פגם היורד לשורש העניין העשוי להצדיק התערבות שיפוטית".

מתנועת אם תרצו נמסר: ''נמשכת הצביעות הבלתי נתפסת של בית המשפט העליון. שופטי בג''ץ מתערבים בעבודת הרשות המבצעת ורומסים כל זכר לדמוקרטיה. העם לא ישתוק מול רמיסתו. לא ייתכן שלרוב העם לא יהיה ייצוג הולם בבית המשפט. הדיקטטורה של בג''ץ חייבת להסתיים, לא נסכים להיות רפובליקת בננות''.