"לשמור על עצמאות יד ושם" - הביקורת של הבכירה האמריקנית

ברקע הדיווחים כי שר החינוך יואב קיש בוחן את האפשרות להדיח את יו"ר יד ושם דני דיין, בממשל האמריקני הוציאו אתמול הודעת תמיכה בדיין והדגישו את חשיבות עצמאותו של יד ושם

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/09/23 08:29 יז באלול התשפג

"לשמור על עצמאות יד ושם" - הביקורת של הבכירה האמריקנית
דני דיין, צילום: נועם מוסקוביץ

בשבוע שעבר דווח כי שר החינוך יואב קיש פועל להדחת יו"ר יד ושם דני דיין. במכתב חריף ששלח שר החינוך לדני דיין, הוא קבל על "מחדלים חמורים" לדבריו בישיבות ההנהלה והעלה מספר "תקלות חמורות" לטענתו אשר נוגעות למשתתפי הישיבות. הלילה (א') בהודעה שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה, הודיעה השליחה המיוחדת של מחלקת המדינה האמריקנית לנושאי שואה, אלן ז'רמן, כי היא תומכת בדני דיין ובעצמאות יד ושם.

השמירה על עצמאות יד ושם - קריטית

"ארה"ב מעריכה את עבודתו החשובה של יד ושם ושל מנהלו - שעובד עמנו בנושאי חינוך זיכרון ומחקר לשואה" נכתב בהודעת ז'רמן. עוד נכתב כי "שמירה על עצמאותם של מוסדות אלה ברחבי העולם היא קריטית, בייחוד כאשר אנו עומדים בפני מאמצים לעוות או להכחיש את עובדות השואה".

"איש מהמנכ"לים לא נענה ולו פעם אחת לזימון"

במכתב החריף ששלח שר החינוך בשבוע שעבר, העלה מספר טענות קשות בנוגע למנהל התקין של המוזיאון להנצחת ששת המיליונים שנספו בשואה. בין היתר, הועלו מספר "תקלות חמורות" אשר נוגעות ליושבים בישיבות ההנהלה ולאי זימונם של מנכ"ל משרד החינוך וחלק מהשרים לישיבות לכאורה בניגוד לנהלים.

דיין מצידו הזדרז להגיב במכתב משלו ודחה אחת אחרי השניה את טענות השר. "כל מנכ"לי משרד החינוך קיבלו הזמנות לישיבות ואף צורפו לקבוצת וואטסאפ ייעודית" נכתב בהודעת דיין. "מאז מוניתי לתפקיד, איש מהמנכ"לים לא נענה ולו פעם אחת לזימון" הוסיף.

בסוף מכתבו עקץ דיין את שר החינוך: "אני שמח שנענית עתה להזמנתי לערוך 'ביקור עומק' ראשון ביד ושם ביום רביעי הבא, אלא שבזימון שקיבלתי מלשכתך הוקצו לביקור 30 דקות בלבד. ביקור עומק מחייב לכל הפחות 3 שעות".