לאחר שנפגשה עם אלי כהן: שרת החוץ של לוב הושהתה ונחקרה

ראש ממשלת לוב הכריז כי שרת החוץ של המדינה נג'לא אלמנקוש תפוטר, זאת לאחר שנפגשה ברומא עם שר החוץ אלי כהן. בתום הפגישה נכתב בהודעת משרד החוץ כי מדובר ב"צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 28/08/23 08:10 יא באלול התשפג

לאחר שנפגשה עם אלי כהן: שרת החוץ של לוב הושהתה ונחקרה
השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב, צילום: ללא

בישראל הסירו אתמול (א') את האיפול סביב פגישתם של שר החוץ אלי כהן ושרת החוץ של לוב נג'לא אלמנקוש שערכו פגישה משותפת ברומא. יום אחד בלבד לאחר הפגישה הודיע היום ראש ממשלת לוב על פיטוריה של השרה כך על פי סוכנות הידיעות הלובית.

השרה הוזמנה לחקירה בעקבות הפגישה

בלוב עצמה, הפגישה לא התקבלה על ידי חלקים נרחבים בציבור שזעמו על הפגישה עם שר החוץ הישראלי. על פי הידוע, שרת החוץ אף הוזמנה לחקירה כשבדיווחים מסוימים פורסם כי השרה לשעבר אף נמלטה מהמדינה ונחתה בטורקיה.

השר כהן

השר כהן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כזכור, אתמול פורסם בישראל על הפגישה ובהודעת משרד החוץ נכתב כי בפגישה דנו השרים בקשרים ההיסטוריים בין העמים, המורשת של יהודי לוב, ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד.

"צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב"

שר החוץ אלי כהן מסר בעקבות הפגישה: "הפגישה ההיסטורית עם שרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש, היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה האסטרטגי של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל".

שרת החוץ נג'לא אלמנקוש (50) נולדה בוויילס (בריטניה) וחזרה עם משפחתה לבנגזי בלוב בגיל 6.
למדה באוניברסיטת EMU בוורג'יניה והתמחתה ביישוב סכסוכים. אלמנקוש התחילה לפעול בזירה הפוליטית הלובית לאחר הדחת הנשיא קדאפי בשנת 2011 ומכהנת כשרת חוץ בממשלת טריפולי תחת הנהגתו של ראש הממשלה אלחמיד דביבה מאז הקמתה במרץ 2021. אלמנקוש היא האישה הראשונה המכהנת בתפקיד זה בלוב.

המערכת הפוליטית בלוב מפוצלת כשבשטח נשמרת הפסקת האש בין המערב (טריפולי) למזרח (בנגזי) שהושגה בסוף שנת 2020. בלוב חיה עד תחילת שנות ה-50 קהילה יהודית משמעותית שרבים מבני הקהילה עלו לישראל החל משנות ה-30 של המאה ה-20 ובשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה.