צעד משמעותי: שרי החוץ של ישראל ולוב עשו היסטוריה

שר החוץ אלי כהן ושרת החוץ של לוב נג'לא אלמנקוש נפגשו ברומא, ודנו באפשרות של שיתוף פעולה בין המדינות שלא מקיימות יחסים דיפלומטיים: "צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/08/23 18:24 י באלול התשפג

צעד משמעותי: שרי החוץ של ישראל ולוב עשו היסטוריה
השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב נג'לא אלמנקוש, צילום: ללא

הוסר הערפול: פגישה היסטורית בין שרי החוץ של ישראל ולוב. שר החוץ אלי כהן נפגש בשבוע שעבר באיטליה עם שרת החוץ של לוב נג'לא אלמנקוש. זו פגישה ראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות, במטרה לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה וקשר בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב.

"צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב"

בפגישה דנו השרים בקשרים ההיסטוריים בין העמים, המורשת של יהודי לוב, ובאפשרות לשיתוף פעולה בין המדינות וסיוע ישראלי בנושאים הומניטריים, חקלאות, ניהול מים ועוד. שר החוץ אלי כהן מסר בעקבות הפגישה: "הפגישה ההיסטורית עם שרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש, היא צעד ראשון בקשר בין ישראל ללוב. גודלה ומיקומה האסטרטגי של לוב מעניקים לקשרים איתה חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל".

לוב

לוב צילום: shutterstock

השר סיפר על הנושאים שעלו במהלך השיחה המשותפת: "דיברתי עם שרת החוץ על הפוטנציאל הרב לשתי המדינות מהיחסים בינהן, וכן את החשיבות לשימור מורשת יהדות לוב הכולל שיפוץ בתי כנסת ובתי קברות יהודים במדינה". כהן הודה לשר החוץ האיטלקי שאירח את הפגישה. "אנחנו פועלים מול שורה של מדינות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה במטרה להרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה של ישראל".

בלוב חיה עד תחילת שנות ה-50 קהילה יהודית משמעותית

שרת החוץ נג'לא אלמנקוש (50) נולדה בוויילס (בריטניה) וחזרה עם משפחתה לבנגזי בלוב בגיל 6.
למדה באוניברסיטת EMU בוורג'יניה והתמחתה ביישוב סכסוכים. אלמנקוש התחילה לפעול בזירה הפוליטית הלובית לאחר הדחת הנשיא קדאפי בשנת 2011 ומכהנת כשרת חוץ בממשלת טריפולי תחת הנהגתו של ראש הממשלה אלחמיד דביבה מאז הקמתה במרץ 2021. אלמנקוש היא האישה הראשונה המכהנת בתפקיד זה בלוב.

המערכת הפוליטית בלוב מפוצלת כשבשטח נשמרת הפסקת האש בין המערב (טריפולי) למזרח (בנגזי) שהושגה בסוף שנת 2020. בלוב חיה עד תחילת שנות ה-50 קהילה יהודית משמעותית שרבים מבני הקהילה עלו לישראל החל משנות ה-30 של המאה ה-20 ובשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה.