סוכל פיגוע "הרב קיבל הודעה שתפסו את המחבלים" - הכירו את מוקד הביטחון של בתי חב"ד בעולם

בעקבות סיכול הפיגוע במומבאי, הרב מוישי פליישמן, מנהל ארגון "CWA" שמפעיל את מוקד הביטחון של בתי חב"ד מספר ל"חדשות כיפה" איך הם מתמודדים עם ההתרעות הביטחוניות ברחבי העולם: "התרעות קיימות כל הזמן"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 31/07/23 17:02 יג באב התשפג

"הרב קיבל הודעה שתפסו את המחבלים" - הכירו את מוקד הביטחון של בתי חב"ד בעולם
בית חב"ד בפושקר שבהודו, צילום: ללא

שירותי הביון ההודים מנעו אתמול פיגוע המוני בבית חב"ד במומבאי שבהודו ועצרו שני אזרחים פקיסטניים כשברשותם תמונות של בית חב"ד, רחפן ואמצעי לחימה ונפץ. במערכת הביטחון הוחלט על עיבוי משמעותי של האבטחה סביב בית חב"ד והנציגויות הישראליות במדינה לאורך כל תקופת החגים. בנוסף, נבדק קשר של החוליה לגורמים איראניים.

ארגון CWA מפעיל את מוקד הביטחון של בתי חב"ד, והוא הוקם בעקבות הפיגוע בשנת 2008, כאשר נרצחו בני הזוג הרב גבריאל ורבקה הולצברג הי"ד. הרב מוישי פליישמן, מנהל הארגון, העניק היום (ב') ראיון ל"חדשות כיפה" וסיפר על ההתרעות הביטחוניות שמתקבלות בבתי חב"ד השונים ברחבי העולם.

"השליחים יודעים לשמור על בית חב"ד שיהיה גם פתוח וגם בטוח"

"הרב ישראל קוזלובסקי, רב בית חב"ד במומבאיי, קיבל הודעה מהשלטונות על תפיסת המחבלים", כך מתאר הרב פליישמן את מאורעות הימים האחרונים. "הוא עדכן גם אותנו, וייעצנו לו איך להתנהג, חידדנו איתו את הנהלים. למרות שכרגע יש מחבל אחד שנמלט ומתנהל מצוד אחריו, בבית חב"ד במומבאי הם מנהלים שגרה רגילה".

מוקד הביטחון של בתי חב"ד צילום: CWA

מנהל הארגון מציין כי למרות הסיכונים, בתי חב"ד נשארים פתוחים ומנהלים שגרה רגילה. "תמיד יש סיכונים בכל מקום, אף בית חב"ד לא סוגר את שעריו. השליחים שלנו יודעים לשמור על בתי חב"ד שיהיו גם פתוחים וגם בטוחים. אנחנו עובדים כל הזמן כדי לאפשר לבתי חב"ד לשמוע על שגרת פעילות ולתת מענה למי שצריך את שירותם. בתי חב"ד בכל העולם שומרים על עצמם בפעולות מניעתיות ובמקרים חריגים גם בתגובות נקודתיות. יש משרד בארץ ובניו יורק, יש לנו קב"טים בשבע נקודות שונות בעולם שמקבלים מאיתנו הכוונה וסיוע מקצועי".

"בעקבות הפיגוע, הבנו שאנחנו צריכים לדאוג לביטחון של כל בתי החב"ד בעולם"

כאמור, הארגון הוקם בעקבות הפיגוע 2008 בני הזוג הרב גבריאל ורבקה הולצברג הי"ד שניהלו את בית החב"ד בעיר. "בעקבות הפיגוע, הבנו שאנחנו צריכים לדאוג לביטחון של כל בתי החב"ד בעולם", נזכר פליישמן, "אף ממשל לא מבין את גודל האחריות שנדרש עבור ביטחון של בתי חב"ד בעולם. הם לא מבינים מה המשמעות של חודש תשרי עבור קהילה יהודית, שכמות ההתכנסיות לא דומה לאף חודש אחר בשנה. כיום יש לנו כמה משרדים בעולם שמתעסקים בביטחון של בתי חב"ד בתבל".

"בתקופות שיש יותר התרעות, כמו בחגים, אנחנו נותנים מענה בהתאם לצורך"

לדבריו, הארגון משתף פעולה עם הרשויות המקומיות. "אנחנו משתפים פעולה עם כל עם כל מי שמוכן לעזור. יש כל כך הרבה ארגונים ועמותות שיש להם אינטרס, לעזור לישראלים וליהודים. אנחנו משתדלים לאחד כוחות ולמצוא את האינטרס המשותף. כמובן שאנחנו משתפים פעולה עם ממשלים שרוצים להגן על האזרחים או על מבנים שקיימים בתחומם. המשטרה המקומית או הצבא המקומי מודיעים לרבנים על הסיכונים".

בית חב"ד בפושקר, ארכיון

בית חב"ד בפושקר, ארכיון צילום: Nati Shohat/FLASH90

בסיום דבריו, מדגיש פליישמן כי "התרעות קיימות כל הזמן. בתקופות רגישות יותר, כמו בחגים, אנחנו נותנים מענה בהתאם לצורך. כשיש התכנסויות של מאות אנשים בחגי תשרי, זה לא דומה לשגרת היומיום שנכנסים רק כמה עשרות אנשים. רף ההתרעות הוא אמנם אותו דבר, הוא לא מתכתב דווקא עם החגים שלנו, אבל בהחלט יש יותר סיכון".