ממשלת אחדות תמורת נורמליזציה? התקדמות במגעים להסכם עם סעודיה

ממשל ביידן מביע "אופטימיות זהירה" לגבי הסיכויים של נורמליזציה בין ישראל לסעודיה | בין הדרישות של הסעודים: ממשלת אחדות שתמנע את סיפוח יהודה ושומרון למדינת ישראל

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 30/07/23 07:48 יב באב התשפג

ממשלת אחדות תמורת נורמליזציה? התקדמות במגעים להסכם עם סעודיה
ג'ו ביידן, חוגג, צילום: shutterstock

אנשיו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן נחתו ביום חמישי בסעודיה, כדי לנסות להתחיל לקדם הסכם ביטחוני עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. בתוך כך, העיתון "ניו יורק טיימס" מדווח הבוקר (א') במהלך השיחות, חלה התקדמות במגעים בין שתי המדינות בנוגע לאפשרות של עסקה ביניהן, שתכלול גם נורמליזציה עם ישראל. הגורמים הביעו אף "אופטימיות זהירה" להצלחת התהליך.

הקמת ממשלת אחדות שתמנע את סיפוח יהודה ושומרון

על פי הדיווח, בדיונים בין ארצות הברית לסעודיה עלתה האפשרות שמנהיגי האופוזיציה בישראל, שעד כה מסרבים להיכנס לממשלה עם נתניהו והליכוד, יסכימו להסיר את התנגדותם ולהצטרף לממשלת אחדות, כדי למנוע סיפוח של יהודה ושומרון. 

בן גביר עם נתניהו |

"ספק גדול עד כמה הממשלה הימנית בישראל מסוגלת לאשר ויתורים לפלשתינים". בן גביר עם נתניהו | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הסיבה לדרישה זו היא שהסעודים לא יסתפקו ב"הבטחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו" שלא לספח את יהודה ושומרון, אלא הם דורשים "פעולה משמעותית בשטח, מאחר שקיים ספק גדול עד כמה הממשלה הימנית בישראל מסוגלת לאשר ויתורים לפלשתינים".

יורש העצר הסעודי - מוחמד בן סלמאן

"הביע יורש העצר מוחמד בן סלמאן נכונות לקדם את העסקה". יורש העצר הסעודי - מוחמד בן סלמאן צילום: Cubankite / Shutterstock.com

בעיתון האמריקני הוסיפו ואמרו כי לאחרונה הנשיא ביידן החליט להשקיע מאמץ יותר גדול במהלך בעקבות נכונותו של יורש העצר הסעודי לקדם את העסקה. "בעוד שבממשל ביידן לא היו בתחילה אופטימיים במיוחד בנוגע לסיכויי המשא ומתן להתקרבות ישראלית-סעודית, במהלך ביקור סאליבן בסעודיה בחודש מאי הביע יורש העצר מוחמד בן סלמאן נכונות לקדם את העסקה", נכתב.