ריאיון הסכם הוויזות עם ארה"ב: ראש המל"ל לשעבר מרגיע - כך ינוטרלו הסיכונים

כחלק מהסכם הוויזות בין ישראל וארצות הברית, פלשתינים בעלי אזרחות אמריקאית יוכלו להיכנס בחופשיות למדינה. ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת, מסביר בראיון ל"חדשות כיפה" כי גורמי טרור עלולים לנצל זאת אך מדגיש את חשיבות העברת ההסכם: "צריך יהיה להגביר את הפיקוח"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 20/07/23 14:54 ב באב התשפג | עודכן בתאריך 20/07/23 15:20

הסכם הוויזות עם ארה"ב: ראש המל"ל לשעבר מרגיע - כך ינוטרלו הסיכונים
ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת, צילום: מאיר אליפור, מכון משגב

כחלק מביקורו המדיני בארצות הברית, חתם אתמול (ד') נשיא המדינה הרצוג על הסכם הדדיות מול האמריקאים, זאת כחלק מקידום הסדר הויזות בין המדינות. אחד התנאים לקיומו של ההסדר הוא כניסה חופשית של אזרחים אמריקאים כולל אנשים בעלי אזרחות כפולה אמריקאית - פלשתינית. בריאיון ל"חדשות כיפה" אומר ראש המל"ל לשעבר וראש מכון משגב לביטחון לאומי ומדיניות ציבורית,מאיר בן שבת כי כניסה חופשית שכזו מציבה גם קושי בטחוני לא קטן אותו עלולים לנצל גם גורמי טרור, אך מדגיש כי ההסכם עצמו הוא מבורך.

נתב"ג, כניסה חופשית לאמריקאים

נתב"ג, כניסה חופשית לאמריקאים צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

הסכנה העיקרית בהסכם הויזות

"חופש תנועה של פלסטינים בעלי אזרחות אמריקנית" אומר בן שבת, "עלול להיות מנוצל על ידי גורמי  טרור כדי לשפר את התיאום הבין-אירגוני והבין-אזורי, הן ברובד המבצעי והן במישור האסטרטגי". בן שבת מוסיף כי "אנשים כאלה יוכלו לנוע באין מפריע בין עזה ליו"ש ולחו"ל, דבר שהיום לא מתאפשר להם בקלות".

בן שבת, שכיהן כראש המל"ל בין השנים 2017-2021 מסביר, שמערכת הביטחון תצטרך להתאים את עצמה למצב המסובך וכדי להפחית סיכונים צריך יהיה להגביר את הפיקוח והענישה נגד מי שינסה לנצל את הסכם הויזות. 

הרצוג וניידס, חתמו על ההסכם

הרצוג וניידס, חתמו על ההסכם צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"מדיניות אכיפה נוקשה וענישה מחמירה"

"בתחילת הדרך צריך יהיה לנקוט מדיניות אכיפה נוקשה וענישה מחמירה, כדי להרתיע את בעלי האזרחות הזו מלנצל את חופש התנועה שהיא תקנה להם" מסביר בן שבת. בנוסף. בן שבת מסביר כי פעילות טרור וקשרים לגורמי טרור מהווים עבירה על החוק וזה לא משנה באיזה אזרחות היא נעשית "ולכן בנוסף להידוק הפיקוח על בעלי אזרחות כזו, גורמי הביטחון יוכלו גם לעצור את אותם אנשים שינצלו את המצב הזה" הוא אומר.