המשבר עם ארה"ב: "נתניהו נחשב לאישיות בלתי רצויה בוושינגטון"

פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר־אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון מסביר מה הם הגורמים למשבר ביחסים בין שתי המדינות ומהן ההשלכות לכך: "התחושה בוושינגטון היא שהממשלה הנוכחית כבר לא דוגלת בערכים שלה"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 18/07/23 22:21 כט בתמוז התשפג

המשבר עם ארה"ב: "נתניהו נחשב לאישיות בלתי רצויה בוושינגטון"
צילום: Marc Israel Sellem/POOLArie Leib Abrams/Flash90

משבר היחסים עם ארה"ב: לראשונה מאז הוקמה הממשלה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו הוזמן אתמול (ב') לביקור בבית הלבן, לאחר ששוחח עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. במשך חצי השנה האחרונה, הנשיא ביידן מתח ביקורת על ממשלתו של נתניהו ואף הגדיר אותה כ"ממשלה הקיצונית ביותר". בתוך כך, שרים וחברי כנסת מהקואליציה ביקרו בחריפות את ביידן ואת הממשל האמריקני, מה שהוביל למשבר ביחסים בין שתי המדינות.

בשיחה עם "חדשות כיפה" , פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר־אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון מסביר מה הם הגורמים למשבר ביחסים בין ארצות הברית לישראל ומהן ההשלכות לכך.

"נתניהו לא הוזמן לוושינגטון לביקור רשמי כי הוא נחשב לאישיות בלתי רצויה"

"ארצות הברית וישראל עוברות את אחד המשברים החמורים ביותר בתולדות היחסים בין שתי המדינות", פותח פרופ' גלבוע את דבריו, "החומרה נובעת מכך שהמשבר מתמשך כבר על פני כמה חודשים והוא עוסק באחד היסודות הכי חשובים של היחסים שתי המדינות. חלק גדול מהיחסים המיוחדים שיש בהן ארה"ב לבין ישראל מבוסס על שילוב חריג של אינטרסים וערכים. התחושה בוושינגטון היא שהממשלה הנוכחית בישראל כבר לא דוגלת בערכים שלה".

ביידן ונתניהו

"אישיות בלתי רצויה". ביידן ונתניהו ב2010 צילום: Miriam Alster/FLASH90

לטענתו, המשבר בא לידי ביטוי גם בחשדנות של האמריקנים בהבטחותיו של נתניהו. "עד אתמול, נתניהו לא הוזמן לוושינגטון לביקור רשמי כי הוא נחשב לאישיות בלתי רצויה. מבחינתם, נתניהו על תנאי והוא צריך להוכיח שהוא עומד בהבטחותיו: לשלוט בממשלה, למתן את המהפכה המשפטית ולשנות את היחס לפלשתינים. מבחינת הממשל, הוא הוליך אותם שולל ולכן ייקח זמן עד אשר יהיה אפשר לברר האם מתחילים לצמצם את המשבר ואולי אפילו לתקן ולהסדיר אותו. לאור המצב, ישראל נדרשת למאמץ הרבה יותר גדול כדי לסיים את המשבר".

"אמירות שמזלזלות באינטליגנציה של האמריקנים"

פרופ' גלבוע טוען כי גם התבטאויותיהם של שרים בממשלה נגד ארה"ב פוגעות ביחסים. "לאמריקנים יש פנקס גדול שהם רושמים כל התבטאות. הם לא מתייחסים ברצינות לאמירות של סמוטריץ' או בן גביר שמבחינתם הם אישים קיצוניים אבל מה שמעניין אותם אלו ההתבטאויות של שרים וחברי כנסת מהליכוד. השר לוין טען כי ארצות הברית מממנת את המחאה, השר זוהר אמר כי הנשיא ביידן הוא קורבן של פייק ניוז והשר אלי כהן שטען כי סגנית הנשיא לא יודעת כלום על החקיקה המשפטית בארץ, למרות שהיא משפטנית וותיקה. אלו אמירות שמזלזלות באינטליגנציה של האמריקנים".

שר החוץ אלי כהן ואנתוני בלינקן

,אמירות שמזלזלות באינטליגנציה של האמריקנים", שר החוץ אלי כהן ואנתוני בלינקן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"התומכים הכי גדולים של ישראל בארה"ב חושבים שישראל נוקטת במדיניות של התאבדות"

המומחה מציין כי ישנם תומכים של ישראל בארה"ב שחושבים כי הממשלה בישראל עושה טעויות. "יש קבוצה בתוך המפלגה הרפובליקנית שלא מרוצה ממה שמתחולל פה בארץ. התומכים הכי גדולים של ישראל בארצות הברית חושבים שישראל נוקטת במדיניות של התאבדות, שהממשלה לא מבינה את ההשפעות של מה שקורה. לא רק בנושא של המצב המשפטי אלא גם ביחס מול הפלשתינים, שפוגע בסיכויים לחזק את הסכמי אברהם ולתאם עמדות מול איראן".

נתניהו וטראמפ בבית הלבן.

"אם הוא חושב שצריך לחכות עד שיהיו בחירות וטראמפ יינצח - יש בכך סיכון ושגיאה" נתניהו וטראמפ בבית הלבן. צילום: קובי גדעון, לע"מ

בסיום דבריו, מסכם פרופ' גלבוע כי "הנושא הזה הוא כבר מצוי בתוך מערכת בחירות לנשיאות. ממשל ביידן יהיה בבית הלבן עד ינואר 2025 ועד אז יכולים להיגרם נזקים בלתי הפיכים ביחסים שבין המדינות. לא בטוח בכלל שטראמפ יהיה המועמד של הרפובליקנים וגם אם הוא יהיה המועמד שלהם,  סביר להניח שהוא יפסיד בגלל ההסתבכויות המשפטיות שלו. אם נתניהו חושב שהוא צריך רק לחכות עד שיהיו הבחירות וטראמפ ינצח - אני חושב שיש בכך סיכון וזאת שגיאה".