מלחמה באירופה

בשורה לישראלים: הוויזות לארה"ב מתקרבות - פיילוט כבר ביולי

שר החוץ אלי כהן הודיע כי שגריר אוקראינה יזומן לשיחת נזיפה. כבר בקיץ הקרוב יחל הפיילוט שבסופו יזכו הישראלים בוויזות לארה"ב | שלום עם סעודיה? "מדובר בהסכם בר השגה, שלאחריו מדינות נוספות יבואו"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 25/06/23 20:11 ו בתמוז התשפג

בשורה לישראלים: הוויזות לארה"ב מתקרבות - פיילוט כבר ביולי
השר כהן, השגריר האוקראיני יזומן לשיחת נזיפה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר החוץ אלי כהן מודיע הערב (א') כי השגריר האוקראיני יזומן לשיחת נזיפה במשרדי משרד החוץ, זאת לאחר ההתבטאויות שלו נגד ישראל והביקורת הפומבית שהעביר. השר כהן הדגיש כי "ישראל התייצבה לצד אוקראינה מתחילת המלחמה ועד היום, תמכה באופן פומבי בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ובריבונות שלה, ואף הצביעה בפורומים בינ"ל על גינויים לרוסיה".

כהן הדגיש כי במהלך שנת 2022 תמכה ישראל באופן ישיר בביטחון האזרחים האוקראינים וסיפקה תמיכה בגובה 80 מיליון שקלים, תמיכה שעתידה לגדול בשנה הקרובה. שר החוץ הדגיש כי התמיכה באוקראינה הגיעה "חרף המורכבות מול רוסיה".

תום ניידס, הקשיב לדברי נתניהו

תום ניידס, הוויזות מתקרבות? צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

מפרגן לשגריר ותוקף את הממשל 

השר כהן הודיע כי השיחות עם האמריקאים בנוגע לוויזות לישראלים מתקדמות וכי פיילוט יתחיל כבר בחודש יולי הקרוב. "אנחנו מקיימים פגישות על כך באופן קבוע על מנת לעקוב אחרי ההתקדמות" אמר כהן והוסיף: "אנחנו משוכנעים שעד סוף ספטמבר נעמוד ביעדים". כהן הדגיש את מעורבותו של שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס בתהליך.

למרות הפירגונים לשגריר, כהן מתח ביקורת על ההחלטה האמריקאית להפסיק שת"פ מדעי וטכנולוגי עם גורמים מעבר לקו הירוק ואמר: "אני מתנגד להחלטה וחושב שהיא שגויה. במקרים דומים בעבר ממשלת ישראל דאגה לתת שיפוי מלא לגורמים שנפגעים מההחלטות האלו".

הסכם עם סעודיה? יביא עוד מדינות

כהן התייחס גם להסכם האפשרי מול ערב הסעודית ורמז להסכמים נוספים שיבואו בעכבותיו: "ישראל מעוניינת לקדם הסכם שלום עם ערב הסעודית. אנחנו מאוד אופטימיים לגבי האפשרות להשיג הסכם כזה. מדובר בהסכם בר השגה, שלאחריו מדינות נוספות יבואו". 

מוחמד בן סלמן, חלון הזדמנויות של מספר חודשים

מוחמד בן סלמן, חלון הזדמנויות של מספר חודשים צילום: shutterstock

"הדיונים בנושא הזה" הוסיף כהן, "מתבצעים במספר ערוצים שהמרכזי בהם הוא דרך הממשל האמריקאי. גם הסעודים מעוניינים בהסכם כזה. מדובר בהסכם ייחודי שלא יהיה חלק מ 'הסכמי אברהם' ויכלול מדינות נוספות פרט לערב הסעודית". להערכתנו יש חלון הזדמנויות עד מרץ 2024, שלאחריו המערכת הפוליטית בארה"ב תתמקד במערכת הבחירות לנשיאות.