יו"ר הכנסת ביקר במרוקו - והביא מתנה בגודל 4 מילימטר

היסטוריה במרוקו: שטיחים אדומים, טקס חתימת מזכר הבנות רשמי וקבלת פנים חמה ליושב ראש הכנסת אוחנה - הראשון שהוזמן לביקור ממלכתי בפרלמנט של מדינה מוסלמית

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/23 18:30 יט בסיון התשפג

יו"ר הכנסת ביקר במרוקו -  והביא מתנה בגודל 4 מילימטר
אוחנה במרוקו, צילום: Jaouad ACIM © ACIMCOM

קבלת פנים מרגשת ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה התקיימה היום (ה') בפרלמנט ברבאט שמרוקו. נשיא הפרלמנט, ראשיד טלבי אל-עלמי, קיבל באופן אישי את פניו של היושב-ראש אוחנה והשניים צעדו יחד על השטיח האדום אל תוך בית המחוקקים.

אוחנה: "זהו רגע היסטורי עבורי"

בהצהרה ראשונה אי-פעם של יושב ראש פרלמנט ישראלי במרוקו ומול עשרות רבות של עיתונאים מהממלכה ומחוצה לה אשר באו לסקר את האירוע, פתח יו"ר הכנסת אוחנה את דבריו בשפה המרוקאית ובסיומם הוציא כיפה ובירך בברכת "שהחיינו"; בהמשך הצהרתו הוסיף ואמר: "זהו רגע היסטורי עבורי כיושב-ראש הכנסת וכבן להורים יוצאי מרוקו. זהו עידן חדש ביחסים בין שתי המדינות. אין ספק ששיתופי הפעולה המדיניים, הביטחוניים, האזרחיים והפרלמנטריים – נמצאים בשיאם. הביקור ההיסטורי הזה והחתימה על מזכר ההבנות בין הפרלמנטים יסללו את הדרך להעמקת היחסים בין המדינות ולשדרוג הנציגויות לשגרירויות". 

אוחנה במרוקו

אוחנה במרוקו צילום: Chambre des Représentants

מוקדם יותר ובפתחו של הביקור, נועדו השניים לפגישת עבודה רשמית, בה השתתפו גם חברי פרלמנט מקומיים, בהם ראש קבוצת הידידות הבין-פרלמנטרית מרוקו-ישראל, נור א-דין אלהרושי. בפגישה הדגיש יו"ר הכנסת אוחנה את חשיבות שיתופי הפעולה המדיניים והביטחוניים שבין המדינות נוכח האיומים והאתגרים שמציבה איראן בפני מדינות האזור.

המתנה הייחודית של אוחנה למארחו

כמו כן, הביע יו"ר הכנסת בפני מארחיו וכפי שעשה בעבר, את תמיכתו בהכרה בסהרה המרוקאית - כפי שעשתה ארה"ב במסגרת הסכמי אברהם. אוחנה עדכן את הנוכחים כי למיטב הבנתו הנושא מצוי בדיונים מתקדמים בין ישראל למרוקו ואף הביע את תקוותו ואמונתו כי לראש הממשלה בנימין נתניהו תהיינה בשורות בעניין זה בזמן הקרוב. בשיאו של המפגש, חתמו אוחנה ונשיא הפרלמנט אל-עלמי על מזכר הבנות רשמי, שתכליתו פיתוח שיתוף פעולה בין-פרלמנטרי למען חיזוק היחסים שבין מדינת ישראל לממלכת מרוקו.

במהלך ההצהרה ומול אמצעי התקשרות הרבים במקום הפתיע היו"ר אוחנה את מארחו כשהגיש לו מתנה ייחודית בדמות תיבת זכוכית מרשימה ובתוכה שבב המכיל את גרסת הננו הקטנה ביותר בעולם של הקוראן המוסלמי: 320 אלף אותיות בגודל של 4.7 מילימטר ועובי של 500 מיקרון, בפיתוח ייחודי שנבדק על ידי מדענים ממחלקת הננו טכנולוגיה שבאוניברסיטת תל-אביב. 

אוחנה במרוקו

אוחנה במרוקו צילום: Jaouad ACIM © ACIMCOM

בהמשך היום ומחר צפוי ליו"ר הכנסת המשך לו"ז עמוס בו הוא עתיד לקיים שורת פגישות עם בכירים בממשלת מרוקו, בהם שר החוץ נאסר בוריטה, שר המשפטים עבדלאטיף ווהבי, נשיא הסנאט (הבית העליון) אינעם מאיארה ועוד.