יועצו הקרוב של פוטין עוזב את רוסיה על רקע המלחמה באוקראינה

אנטולי צ'ובאיס, איש עסקים ומדינאי רוסי-יהודי, היה פעיל ב-30 השנים האחרונות בפוליטיקה הרוסית צ'ובאיס ונחשב לאחד ממובילי ואדריכלי הרפורמות הכלכליות והליך ההפרטה בשנות ה-90. בעבר היה ראש הסגל בקרמלין

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/03/22 16:12 כ באדר ב'

יועצו הקרוב של פוטין עוזב את רוסיה על רקע המלחמה באוקראינה
הרס במריופול, צילום: depositphotos

אנטולי צ'ובאיס, מבכירי המשק הרוסי בשלושים ואחת השנים האחרונות, שהוביל רפורמות משמעותיות בכלכלה הרוסית לאחר התפרקות ברית המועצות ומי שנחשב מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, עזב את תפקידו כיועץ בכיר לנשיא ואת רוסיה עצמה על רקע התנגדותו למלחמה.

צ'ובאיס הוא למעשה הפקיד הבכיר ביותר עד כה שגילה התנגדות ואופוזיציה פנימית למהלכיו של הנשיא פוטין באוקראינה. בשל התנגדותו הפומבית לפלישה הרוסית לאוקראינה, החליט צ'ובאיס לעזוב את רוסיה.

מאז תחילת המלחמה, אלפי מפגינים רוסים יצאו לרחובות הערים הגדולות במחאה על המלחמה ונעצרו בידי כוחות הביטחון הרוסיים. פוטין עצמו הצהירה בשבוע שעבר כי הוא ינקה את רוסיה מ"חלאות ובוגדים" כהגדרתו. פוטין האשים את המערב בכלל ואת ארה"ב בפרט בעידוד המחאות, בשילוב הפעלת סנקציות כלכליות חריפות, כדי לעודד התמוטטות של רוסיה מבפנים.

"כל שימוש בנשק כימי ישנה לחלוטין את אופי הסכסוך"

חודש עבר מאז הכריז פוטין על "מבצע צבאי מיוחד" בו רוסיה פלשה לאוקראינה. בארה"ב מעריכים כי רוסיה איבדה למעלה מ-10% מיכולת הלחימה שהייתה לה בטרם נכנסה למלחמה באוקראינה כבחישוב לוקחים בחשבון חיילים, טנקים וציוד צבאי. 

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הזהיר היום את רוסיה משימוש בנשק כימי או גרעיני, ממנו חוששים מאוד במערב: "כל שימוש בנשק כימי ישנה לחלוטין את אופי הסכסוך, זו תהיה הפרה בוטה של החוק הבין-לאומי ויהיו לה השלכות מרחיקות לכת... לא ניתן לנצח במלחמה גרעינית".