לפיד: ישראל מגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה, נערכים לסייע הומניטרית

שר החוץ יאיר לפיד כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת בה התייחס למשבר באוקראינה והמלחמה שפרצה הבוקר | במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ מקיימים הערכות מצב בנוגע לאוקראינה ובערב יתקיים דיון משותף בהובלת בנט

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/02/22 12:06 כג באדר א'

לפיד: ישראל מגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה, נערכים לסייע הומניטרית
יאיר לפיד, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

בעקבות המלחמה שפרצה הבוקר באוקראינה שר החוץ יאיר לפיד כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת בה התייחס למשבר החריף באירופה. במקביל, במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ מקיימים הערכות מצב בנוגע לאוקראינה, בערב יתקיים דיון משותף בהובלת בנט. גם המל"ל שותף לדיונים.

בהצהרה לתקשורת אמר לפיד, "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, ישראל מגנה את ההתקפה, מוכנה ונערכת לסייע הומניטרית לאזרחי אוקראינה. ישראל היא מדינה למודת מלחמות, מלחמה אינה הדרך לפתור סכסוכים.

"לישראל יחסים טובים עם רוסיה ועם אוקראינה"

השעות והימים הראשונים של כל מלחמה, הם גם הזמן האחרון שבו אפשר עדיין לעצור. לחזור לשולחן הדיונים, בתיווך המעצמות, ליישב את המחלוקות בדרכי שלום. לישראל יש יחסים עמוקים, ארוכים וטובים עם רוסיה ועם אוקראינה. יש עשרות אלפי ישראלים בשתי המדינות, יש מאות אלפי יהודים בשתי המדינות, שמירה על בטחונם ושלומם הם בראש מערכת השיקולים שלנו.
 
בנוסף עלינו לשמור על ביטחונם ושלומם של אנשי משרד החוץ, אנשי נתיב ואנשי הסוכנות הממוקמים באוקראינה. בשעות אלה, הם מסכנים את חייהם כדי להמשיך לתת סיוע ועזרה לכל ישראלי ולכל יהודי.
בתחילת השבוע הוריתי לפנות את השגרירות שלנו בקייב, להעביר אותה למשרדים בעיר לבוב, סמוך לגבול הפולני. אני קורא לכל אזרח ישראלי לצאת מיד מאוקראינה ולהגיע למעברי הגבול כל עוד הדרכים פתוחות. קחו בחשבון שכבר עכשיו יש נהירת פליטים לכיוון הגבולות המערביים של אוקראינה.

המרחב האווירי של אוקראינה סגור

כרגע המרחב האווירי של אוקראינה סגור, ואין תנועת רכבות. נציגים קונסולרים של משרד החוץ הוצבו כבר בכל מעברי הגבול הסמוכים ללבוב, כדי לסייע לישראלים לצאת. מעברי הגבול בהם מוצבים אנשינו, הם מעבר מֶדִיקָה בגבול הפולני, מעבר וישְנֵה נֶמֵצְקֵה בגבול הסלובקי, מעבר זָהוּן להונגריה, מעבר פָּלָאנְקָה למולדובה ומעבר סִירֶט לרומניה. תיאמנו מראש עם כל המדינות האלה – פולין, הונגריה, רומניה, סלובקיה ומולדובה – יציאת ישראלים בטוחה וחלקה. אני מודה מפה לממשלות שם על הסיוע והרצון הטוב.