התערבות אמריקאית לאחר בקשת בנט: ביידן אישר את דחיית פתיחת הקונסוליה במזרח ירושלים

ראש הממשלה ביקש מהממשל האמריקאי לדחות את פתיחת הקונסוליה במזרח ירושלים עד לאחר העברת התקציב בנובמבר, ונענה בחיוב. בתקופת טראמפ נסגרה הקונסוליה ופעילותה התמזגה יחד עם השגרירות האמריקאית בבירה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/07/21 22:03 יב באב התשפא

לאחר בקשת בנט: ביידן אישר את דחיית פתיחת הקונסוליה במזרח ירושלים
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן , צילום: גילי יערי / פלאש 90

הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים תפתח רק לאחר העברת התקציב, כך ביקש ראש הממשלה נפתלי בנט מנשיא ארצות הברית, וג'ו ביידן נענה. הקונסוליה, אשר משמשת נציגות אמריקנית ברשות הפלשתינית, נחשבת לסוגיה רגישה ביחסים בין שתי המדינות. 

על פי דיווח של "וואלה", מקורות ישראלים, פלשתינים ואמריקאים אמרו היום (ד') כי בארצות הברית החליטו להיענות לבקשתו של ראש הממשלה בנט ולאפשר את פתיחת הקונסוליה רק לאחר העברת התקציב בתחילת חודש נובמבר, מה שיסייע בייצוב הממשלה. הנכונות של האמריקאים מעידה על רצונם לא לפעול בדרך שעלולה לפגוע ביציבות זו. 

גורם ישראלי בכיר טוען כי ראש הממשלה בנט מתנגד לפתיחה מחדש של הקונסוליה בירושלים, גוף המקשר בין ארצות הברית לרשות הפלסטינית וסותר למעשה את הקמת השגרירות בירושלים לפני שלוש שנים. 

ראש עיריית ירושלים לשעבר וחבר הכנסת של הליכוד ניר ברקת, התחיל אתמול סבב פגישות בסנאט ובקונגרס האמריקאים. לדבריו, מטרתו היא "להסביר את הסכנה שבהקמת קונסוליה פלשתינית בירושלים ואת החשיבות האדירה בשמירה על ירושלים המאוחדת בירת ישראל. בעזרת השם נעשה ונצליח".

רק בחודש שעבר פנה יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לבנט בנושא הקמת קונסוליה אמריקאית במזרח ירושלים. סמוטריץ', טוען, כי הובא בפניו שבימים אלה ממשלת בנט-לפיד בוחנת הקמת קונסוליה אמריקאית במזרח ירושלים לציבור הערבי. 
 
"הובא לידיעתי כי בימים אלו מתקיים שיח בין הממשלה בראשותך לבין הממשל האמריקאי בדבר הקמת קונסוליה אמריקאית במזרח ירושלים לציבור הערבי שתוגדר כקונסוליה ב"פלשתין. כפי שבוודאי ידוע לך, מתוקף החלטתו של הנשיא טראמפ על הכרה אמריקאית בירושלים, הממשל האמריקאי מנוע חוקית להקים קונסוליה במזרח ירושלים אלא אם כן יתקבל אישור ממשלת ישראל". 

ב-6 בדצמבר 2017 הכריז טראמפ על כך שארצות הברית מכירה רשמית בירושלים כבירת מדינת ישראל, ועל כוונתו להתחיל בהכנות להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים, וב-14 במאי 2018 התקיים הטקס הרשמי לציון העברת השגרירות. ב-18 באוקטובר 2018 הודיע מזכיר המדינה הקודם, מייק פומפאו, על כוונת מחלקת המדינה להפסיק את פעולת הקונסוליה בירושלים, ולמזג את פעילותה לתוך פעילות השגרירות החדשה בירושלים.