שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר תקפה את טראמפ: "לא היינו צריכים ללכת בעקבותיו"

ניקי היילי, שהקפידה לשמור על יחסים טובים עם טראמפ, ביקרה בחריפות את הנשיא לשעבר על התנהלותו בימיו האחרונים לכהונה: "הוא אכזב אותנו. הוא הלך בדרך שאסור היה לו ללכת בה"

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 13/02/21 22:00 א באדר התשפא

שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר תקפה את טראמפ: "לא היינו צריכים ללכת בעקבותיו"
ניקי היילי, צילום: a katz / Shutterstock.com

שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, ניקי היילי, התראיינה אמש (ו') לאתר החדשות "פוליטיקו" והשמיעה ביקורת חסרת תקדים נגד הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ. היילי, שכיהנה כשגרירה בשנתיים הראשונות לכהונתו של טראמפ, השתדלה לשמור על יחסים טובים עם הנשיא לשעבר ונחשבה לאחת התומכות הנלהבות במדיניתו, והביקורת שלה עליו כעת מפתיעה רבים.

מי שנחשבת למועמדת רפובליקנית אפשרית בבחירות לנשיאות ב-2024, אמרה בראיון שנערך באמצע חודש דצמבר אך פורסם רק ביום שישי, כי טראמפ בחר בדרך מסוכנת כשפיזר האשמות חסרות בסיס לזיופים בבחירות. היא הוסיפה ש"נגעלה" מהיחס שהפגין כלפי סגן הנשיא לשעבר מייק פנס – וחזתה כי טראמפ לא יתמודד בעתיד לכהונה נוספת.

"אנחנו צריכים להכיר בכך שהוא אכזב אותנו", אמרה היילי. "הוא הלך בדרך שהוא לא היה צריך ללכת בה, ולא היינו צריכים ללכת בעקבותיו, לא היינו צריכים להקשיב לו. אסור לנו לתת לזה לקרות שוב אי-פעם".

כבר לאחר מהומות הקפיטול ב-6 בינואר מתחה היילי ביקורת על חלקו של טראמפ בשלהוב המפגינים, שהסתערו על בניין הקונגרס כדי למנוע את ההכרזה על ניצחונו של ג'ו ביידן. היא אמרה אז כי "ההיסטוריה תשפוט בחומרה" את התנהלותו, אך הדברים בראיון כעת חריפים הרבה יותר.

 

טראמפ

טראמפצילום: shutterstock

 

השגרירה לשעבר הביעה זעם על היחס של טראמפ לסגן הנשיא לשעבר מייק פנס, שסירב ללחציו לחבל באופן לא חוקתי בהליך הפורמלי של ההכרזה על ניצחון ביידן בקונגרס. טראמפ שלהב את תומכיו נגד פנס, והם תועדו משמיעים קריאות כנגדו במהלך ההתפרעויות בקפיטול.

"כשאני אומרת לך שאני כועסת, זה בלשון המעטה", אמרה היילי למראיין טים אלברטה. "מייק תמיד היה נאמן לאיש הזה. הוא תמיד היה חבר טוב לאיש הזה. אני כל כך נגעלת מהעובדה שלמרות הנאמנות והידידות שהיו לו עם מייק פנס, הוא עשה לו את זה. כאילו, אני נגעלת מזה".

על אף דברי הביקורות החריפים, היילי הבהירה כי היא סבורה שטראמפ אכן מאמין בטענות שלו לזיופים נרחבים בבחירות, זיופים שלדבריו הביאו ל"גניבת הניצחון" ממנו. בתוך כך, כשנשאלה על משפט ההדחה שמתנהל כעת נגד טראמפ בסנאט, בו הדמוקרטים מאשימים אותו ב"הסתה למרידה", היא אמרה כי מדובר בהליך חסר טעם וב"בזבוז זמן".

(הדיווחים על המהומות בקפיטול)

היילי התייחסה גם לאפשרות כי טראמפ יתמודד לכהונה נוספת בעתיד: "אני לא חושבת שהוא הולך להיות בתמונה. אני לא חושבת שהוא יכול, הוא נפל רחוק מדי". היא הוסיפה כי היא סבורה שטראמפ ימצא עצמו בעתיד "מבודד יותר ויותר", והזכירה כיצד כבר כעת ספגו עסקיו נזקים כלכליים וכיצד איבד את השפעתו ברשתות החברתיות. "אני חושבת שהוא איבד הרבה דברים שאפשרו לו באמת להתקדם".

עם זאת, הודתה הבכירה הרפובליקאנית, כי טראמפ ממשיך ליהנות משיעורי תמיכה עצומים בקרב הרפובליקנים, ולדבריה הללו לא ייעלמו בקרוב. בשאלת עתיד המפלגה הרפובליקנית, כאשר ברקע קריאות של מתנגדי טראמפ להתפצל ממנה אם לא תוקיע אותו, היילי אמרה כי יש מקום לקחת את הטוב בכהונתו: "אני לא חושבת שהמפלגה הרפובליקנית הולכת לחזור להיות מה שהיא הייתה לפני דונלד טראמפ. אני לא חושבת שהיא צריכה. אני חושבת שאנחנו צריכים לקחת את הטוב שהוא בנה, לזנוח את הרע שהוא עשה ולחזור למקום שבו אנחנו יכולים להיות מפלגה טובה, חיונית ואפקטיבית".

כאמור, היילי הוזכרה כאחת המועמדות של המפלגה הרפובליקנית להתמודד בבחירות לנשיאות בשנת 2024, ונראה כי בדבריה היא מבקשת להתנער מהרבב שדבק במנהיגה המובס.