פומפאו בהצהרה דרמטית: מוצרי יו"ש יסומנו כתוצרת ישראל

מזכיר המדינה האמריקאי הודיע ביקב פסגות כי כל מה שמיוצר בשטחים שבשליטת ישראל, כלומר בכל יהודה ושומרון, ייחשב בארה"ב כתוצרת ישראל, ולא כ"תוצרת הגדה המערבית", שתסמן מוצרים משטחי A ו-B

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 19/11/20 14:58 ג בכסלו התשפא

פומפאו בהצהרה דרמטית: מוצרי יו"ש יסומנו כתוצרת ישראל
נתניהו בפגישה עם פומפאו, הבוקר, צילום: מאיה אלרוזו, פלאש 90

שינוי דרמטי במדיניות האמריקאית, רגע לפני סיום כהונתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, המבקר בימים אלו בישראל וביקר הבוקר (ה') ביקב פסגות שבבנימין, הודיע בסיום ביקורו כי ארצות הברית תשנה את מדיניות סימון המוצרים שלה, ומעכשיו תוצרת יהודה ושומרון תסומן בארה"ב כ"תוצרת ישראל" ולא כ"תוצרת הגדה המערבית".

לראשונה: מזכיר המדינה האמריקאי ביקר ביהודה ושומרון

משמעות ההודעה היא כי כל תוצאת שתיוצר בשטחים שבשליטת ישראל - כלומר שטחי C יסומנו כ"תוצרת ישראל", לא משנה אם הם יוצרו ביישובים ביו"ש או ביישובים הפלשתיניים. מה שייוצר בשטחים שבשליטת הרשות הפלשתינית - שטחי A ו-B - יסומן כ"תוצאת הגדה המערבית", ומה שייוצר ברצועת עזה יסומן כ"תוצרת עזה".


(נתניהו עם פומפאו, הבוקר)

פומפאו אמר בהודעתו, שהביא ברק רביד ב'וואלה', כי "הגישה הזו מכירה בכך שיצרנים בשטח C פועלים בתוך המסגרת המנהלתית והכלכלית של ישראל, ויש להתייחס לתוצרת שלהם בהתאם".

בנוסף הדגיש מזכיר המדינה האמריקאי כי ארה"ב תפסיק להתייחס לשטחי הרשות שביהודה ושומרון ולשטח רצועת עזה כיחידה מדינית אחת, ולא תאפשר לסמן מוצרים כ"תוצרת הגדה המערבית/עזה".

ביקור היסטורי של מזכיר מדינה אמריקאי ביהודה ושומרון

במהלך הביקור ביקב פסגות, הוענקו למזכיר המדינה האמריקאית, מטבע עתיק שנמצא במערות גידול יין ועליו כתב עברי קדום, וכן העתקים של ההצהרות החשובות בהיסטוריה של העם היהודי: הצהרת כורש, הצהרת בלפור וההצהרה של פומפאו עצמו על עמדת הממשל האמריקאי כלפי ההתיישבות הישראלית ביו"ש. שלוש ההכרזות ההיסטריות קושרות באופן נצחי את הקשר בל יינתק בין ארץ ישראל לעם ישראל.
לפומפאו חיכו במקום מפגינים מטעם ארגון השמאל הקיצוני 'שלום עכשיו', שהחזיקו שלטים נגד מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. 

מוקדם יותר נפגש מזכיר המדינה עם ראש הממשלה בירושלים. נתניהו הודה לפומפאו, שיסיים בקרוב את תפקידו, עם כניסתו של ממשל ביידן לכהונה, ואמר כי "תחת מנהיגותך ב- CIA ובמחלקת המדינה, חיזקת את הברית בין ישראל לארצות הברית. בתקופת כהונתך ב- CIA, שיתוף הפעולה המודיעיני נעשה חזק מאי פעם, מה שהגביר את הביטחון של שתי המדינות שלנו".

ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ הודה לפומפאו: "הביקור הוא אות למחויבות והידידות בין ההתיישבות לבין ידידיה של ישראל בארצות הברית ובממשל האמריקני. אנחנו מודים לממשל על עמידתו לצד טובתה של מדינת ישראל, העם היהודי וארץ הקודש".