דיוויד פרידמן: "ישראל עושה המון כדי לדאוג לביטחונה של אמריקה"

שגריר ארה"ב בישראל סיפר על הסכמי השלום בין ישראל למדינות המפרץ, וצפה כי יהיו עוד כאלה. על הפלשתינים: "אף אחד לא מסוגל לייצג את העם הפלשתיני, כי הם שגשגו מעימות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/10/20 18:34 ד בחשון התשפא

דיוויד פרידמן: "ישראל עושה המון כדי לדאוג לביטחונה של אמריקה"
השגריר דייוויד פרידמן, צילום: רון שלף

"לאיראנים אין את המשאבים שהיו להם פעם", כך אומר היום (ה') שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, בשיחה עם חברי אגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב. פרידמן אמר עוד בנושא האיראני כי "פרשנו מהסכם המעצמות של תוכנית הגרעין האיראנית, ואפילו החמרנו את הסנקציות על המוסדות הפיננסיים האיראניים. אני חושב שהם נותקו ביעילות מהכלכלה העולמית. יש לזה השפעה".

היסטוריה: בחריין חתמה על הסכם תעופה עם ישראל

לדברי השגריר, ביחס להשפעה האיראנית במזרח התיכון, "ניתן לראות נסיגה כלשהי, לא משהו שמניח את הדעת, אבל זה נע בכיוון הנכון. חיזבאללה חלשים יותר לעומת לפני מספר שנים. עדיין יש לנו עבודה לבצע בעיראק, ותימן היא אתגר, אבל אנחנו עושים עבודה עם השותפים שלנו, יחד עם ממשלת ישראל, כמובן, כדי למקסם את הלחץ".

"עכשיו האיראנים רואים שני דברים: הם רואים שכשהם ממשיכים בדרכם, המצב שלהם מחמיר. מבחינה פנימית, יש אתגרים רבים מאוד, אבל הם גם רואים שאלה הבוחרים בנתיב לשלום עם ישראל ומחזקים את מערכת היחסים שלהם עם אמריקה, הופכים לחזקים יותר. אינני מתכוון לעוצמה צבאית אלא לקיום מערכות יחסים בילטרליות עם ישראל שמסייעות למדינות כמו איחוד האמירויות או בחריין לשגשג יותר, להיות בטוח יותר ולהפוך לחלק מהכוח הגדול ביותר בכדור הארץ. אז יש לזה היבט חיובי והיבט שלילי, ושניהם עכשיו מתקיימים יחד.
'אז אני חושב שזאת אסטרטגיה שמשלימה את עצמה. חלק מאיתנו בוושינגטון מבינים את זה כך. האיראנים מתנגדים להסכם עם האמירויות, בחריין ועם אחרים, ואם הם כה עזים בהתנגדות לכך, כנראה שהוא טוב לעולם ולאזור, ואני חושב שהוא כזה".

"נראה סוף לקונפליקט הערבי-ישראלי"

פרידמן נשאל, בין היתר, מה השלב הבא אחרי ההסכמים עם איחוד האמירויות ובחריין, ולאן הם יובילו, וענה כי "אני באמת חושב שהשמיים הם הגבול. אני חושב שעם הזמן, ואני לא יודע אם זה ייקח שנה או חודש, אבל אני חושב שבתקופת החיים שלנו, אם ירצה האל, נראה סוף לקונפליקט הערבי-ישראלי כפי שאנו מכירים אותו".

לדברי פרידמן, ''הרעיון של 22 חברי הליגה הערבית שמאוחדים תחת ההתנגדות לישראל, הסירוב להכיר בישראל, ייגמר. זה לא אומר שכל 22 חברי הליגה הערבית יצטרפו ובקרוב, אבל זה יהיה הדרגתי ואין לי ספק שזה יגדל - חמש, עשר מדינות, אולי יותר, עם הזמן".

"השקענו סכום כסף עצום בפלשתינים ולא יצא מזה שום דבר"

פרידמן סיפר על הניתוק בין ממשל טראמפ לפלסטינים, ואמר כי "ארה"ב נתנה יותר כסף לנפש לרשות הפלשתינית מכל אחד אחר. אני חושב שבסך הכול, מאז אוסלו השקענו סכום כסף עצום בניסיון לבנות את החברה הפלשתינית ולא יצא מזה שום דבר. ההנהגה מילאה את כיסיה. אבו מאזן עשיר, חבריו עשירים.

''הליגה הערבית טיפחה את הפלשתינים במשך דור שלם. אני חושב שהציפיות בקרב כל השחקנים האלה היו שהפלשתינים בסופו של דבר יגנו טרור, יתקדמו לכיוון שלום מציאותי עם ישראל, ויפתחו פתרונות מעשיים. אחד הדברים שגיליתי בעבודה הזאת הוא שההנהגה הפלשתינית דחתה שוב ושוב הזדמנות כלכלית בגדה המערבית כי היא חשה שזה יפגע בנרטיב הקורבנות שלהם ולכן העדיפה להמשיך בדרכה, גם אם הדבר כרוך בסבל עבור בני עמה.
'היא דחתה את ההצעה לעזרה כלכלית אמיתית. אני לא מדבר על נדבות, אני מדבר על השקעה, השקעה אמיתית, תשתית בגדה המערבית. זה על השולחן שלוש שנים, הם לא רוצים בזה, כי עבורם זה נרמול יחסים דיפלומטיים".

למצולמים אין קשר לכתבה

מי בהנהגה? הרשות הפלשתיניתצילום: פלאש 90

''בנוגע למנהיגות השאלה היא מיהי המנהיגות? יש שניים וחצי מיליון אנשים שחיים בגדה המערבית, יש שני מיליון שחיים בעזה. יש שתי הנהגות נפרדות, עוינות האחת לשנייה. חמאס מהווה איום גדול לרשות הפלשתינית. אם היו מתנהלות מחר בחירות, אני לא חושב שמישהו מאיתנו יודע איזה צד ינצח. חלק אומרים שחמאס ינצח בגדה המערבית, והרשות הפלשתינית תנצח בעזה כי כולם כל כך לא מרוצים מההנהגה הנוכחית שלהם.
'המציאות היא שאין הנהגה. אין עם מי ללחוץ ידיים היום, להיות בטוחים שמחר נוכל להתקדם עם הסכם, כי אף אחד לא מסוגל לייצג את העם הפלשתיני כי הם שגשגו מעימות''.

לדברי השגריר, "הפלשתינים צריכים לחדול להיאחז בנרטיב הקורבנות. זה שירת אותם נאמנה במשך כמה דורות, אבל אני חושב שהזמנים האלה מגיעים לסיומם".

"במובנים מסוימים, ישראל מסייעת לשמור על בטחונה של אמריקה"

שגריר ארה"ב התייחס לקשר בין ישראל לארצות הברית, ואמר כי הוא הדדי: "אני חושב שהעם האמריקאי מאס במלחמות חוץ כבר זמן רב ויש רצון להיות מעורבים כמה שפחות בקונפליקטים צבאיים הרחק מן הבית. כפי שאני רואה את זה, זאת הזדמנות באותה מידה שזה סיכון, אבל זה שאמריקה מפחיתה את דריסת הרגל שלה במזרח התיכון, זה לא בהכרח אומר שהאיומים של אמריקה יופחתו במזרח התיכון.
הקטנת דריסת הרגל לא בהכרח הקטינה את פרופיל האיום, צריך להיסמך יותר על בני הברית. ואני חושב שלאמריקה אין בני ברית במזרח התיכון שמתקרבים לרמה של ישראל.

חיילים אמריקאיים. ארכיון

חיילים אמריקאיים במזרח התיכון. ארכיוןצילום: shutterstock

על הקשר בין המדינות אמר כי "ראיתי את זה בעצמי, ראיתי איך הצבא הישראלי משתף פעולה עם הצבא האמריקאי, איך סוכנויות הביון עובדות יחד. זה החלק בעבודתי שאני לא יכול לחלוק עם אנשים, אבל אני יכול להגיד לך, זה גורם לי לגאווה גדולה מאוד בשתי המדינות ולהתרגשות גדולה כשאני רואה כמה צמוד הם עובדים יחד. אני חושב שאם אמריקה תחליט שהיא תקטין את הפרופיל שלה, אני חושב שתמיכתה של אמריקה בישראל רק תגבר כי נוכחותה של ישראל ותרומתה לביטחון ארה"ב הופכות לאף חיוניות יותר. היא כבר חיונית.
ישראל עושה המון כדי לדאוג לביטחונה של אמריקה. יש נטייה לחשוב שאמריקה שומרת על בטחונה של ישראל, וכמובן, ארה"ב עושה הרבה עבור ישראל במובנים רבים, אבל במובנים מסוימים, ישראל מסייעת לשמור על בטחונה של אמריקה כי יש לה נקודות מבט וחשיפה לסיכונים מסוימים, כך שהיא יודעת יותר טוב מכל אחד אחר.

"אז אני בטוח שעם הזמן, מה שיקרה מבחינת דריסת הרגל של אמריקה כאן, ואני לא מנבא כי אני לא יודע עכשיו, אבל מה שלא יקרה, אם זה כן יקטן, זה יהיה מלווה ברמה הולמת של תמיכה ותלות בישראל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן