ארה"ב: "צפויה התפתחות חיובית ביחסים בין סודן לישראל"

מזכיר המדינה האמריקאי פומפאו ביקר בסודן, ואמר כי צפויות התפתחויות חיוביות ביחסיה עם ישראל. בסודן, מנגד, לא הזכירו את ישראל בהודעה שפרסמו. במדינה מעוניינים בהסרת שמה מרשימת המדינות התומכות בטרור

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/08/20 19:41 ה באלול התשפ

ארה"ב: "צפויה התפתחות חיובית ביחסים בין סודן לישראל"
פומפאו ונתניהו השבוע, צילום: Hadas Parush/Flash90     

האם אחרי איחוד האמירויות, מדינת ישראל תכונן יחסים דיפלומטיים עם מדינה מוסלמית נוספת? מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, שביקר אמש בישראל ונפגש עם ראש הממשלה נתניהו, עשה היסטוריה קטנה כשטס לראשונה ישירות מישראל לסודן, שם נפגש עם הנשיא ובכירי המדינה.

נתניהו נפגש עם מנהיג סודן: "שיתוף פעולה שיוביל לחידוש היחסים"

בסיום הפגישה נאמר בהודעה של מחלקת המדינה האמריקאית כי "צפויות "התפתחויות חיוביות ביחסי ישראל - סודן". מוקדם יותר צייץ פומפאו, לאחר שנחת בסודן, כי "אני שמח להכריז שאנחנו על הטיסה הרשמית הישירה מישראל לסודן", והוסיף כי "ייתכן שתתרחש היסטוריה נוספת".

מנגד, ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוכ, אמר לפומפאו, כי "ממשלת סודן אינה ממשלה נבחרת, אלא ממשלת מעבר, ועל כן אינה מחויבת לנרמל את הקשרים עם מדינת ישראל". בסודן מעוניינים מאוד שהאמריקאים יסירו את שמה של המדינה מרשימת המדינות התומכות בטרור, לאחר ההפיכה שאירעה במדינה בשנה שעברה.

כזכור, בחורף האחרון ביקר נתניהו בסודן ונפגש עם הנשיא. בכיר ישראלי מסר לכתבים המדיניים בסיום הפגישה, בחודש פברואר, כי היא נמשכה שעתיים, וכי אחד הנושאים שנדונו היה האפשרות שמטוסים ישראלים יקבלו אישור מעבר במרחב האווירי של סודאן כדי לקצר את הטיסות מישראל לאמריקה הלטינית.

מנגד, הסודאנים ביקשו מישראל לפתוח עבורם את הדלתות בוושינגטון ולעודד את ארה"ב להסיר את סודן מרשימת הטרור. נתניהו העלה את הנושא בפני מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, בפגישתם בוושינגטון בשבוע שעבר, ואמש שוחח פומפאו עם המנהיג הסודאני והזמין אותו לוושינגטון בשבוע הבא.