נתניהו נפגש עם מנהיג סודן: "שיתוף פעולה שיוביל לחידוש היחסים"

ראש הממשלה, המבקר באוגנדה, נפגש במפתיע עם מנהיג סודן, שטס במיוחד כדי לפגוש אותו במדינה השכנה. השניים דנו בחידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, ובנורמליזציה כמו אישור לטיסות מישראל לחלוף בשמי סודן

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 03/02/20 19:05 ח בשבט התשפ

נתניהו נפגש עם מנהיג סודן: "שיתוף פעולה שיוביל לחידוש היחסים"
נתניהו ורעייתו באוגנדה, צילום: חיים צח, לע"מ

חידוש היחסים הדיפלומטיים עם מדינה ערבית נוספת? מלשכת ראש הממשלה נמסר הערב (ב') כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, המבקר היום באוגנדה, ויו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, נפגשו היום באנטבה, אוגנדה, בהזמנת נשיא הרפובליקה של אוגנדה, יוורי קגוטה מוסווני. עוד נאמר בהודעה כי הוסכם להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות.

אל-בורהאן מכהן כ"יו"ר מועצת הריבונות", של המדינה המוסלמית הגדולה, השוכנת דרומית למצרים, מאז הדחתו של הנשיא הקודם, עומר אל-בשיר, בהפיכה בשנה שעברה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר עוד כי נתניהו מאמין שסודן נעה בכיוון חדש וחיובי, והביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני. על פי נתניהו, יו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אלפתח אלברהאן, מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה ע"י הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם.

נשיא סודאן אל-בורהאן

נשיא סודאן אל-בורהאןצילום: Kremlin.ru, CC BY 4.0, דרך ויקיפדיה

בכיר ישראלי מסר לכתבים המדיניים בסיום הפגישה כי היא נמשכה שעתיים, וכי אחד הנושאים שנדונו היה האפשרות שמטוסים ישראלים יקבלו אישור מעבר במרחב האווירי של סודאן כדי לקצר את הטיסות מישראל לאמריקה הלטינית.

מנגד, הסודאנים ביקשו מישראל לפתוח עבורם את הדלתות בוושינגטון ולעודד את ארה"ב להסיר את סודן מרשימת הטרור. נתניהו העלה את הנושא בפני מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, בפגישתם בוושינגטון בשבוע שעבר, ואמש שוחח פומפאו עם המנהיג הסודאני והזמין אותו לוושינגטון בשבוע הבא.