קושנר: "נתניהו התחייב בפנינו במפורש שלא יקדם את הסיפוח"

יועצו של נשיא ארה"ב אמר בתדרוך לעיתונאים כי ישראל נתנה "הצעה נדיבה" להקמת מדינה פלשתינית, כולל חילופי שטחים, דבר שהביא לחתימת ההסכם עם איחוד האמירויות. על הריבונות: "ישראל שולטת בשטחים והמצב הזה לא עומד להשתנות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/08/20 18:38 כז באב התשפ

קושנר: "נתניהו התחייב בפנינו במפורש שלא יקדם את הסיפוח"
ג'ארד קושנר, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

נתניהו התחייב לא להחיל ריבונות ללא אישור אמריקאי, וישראל נתנה הצעה נדיבה להקמת מדינת פלשתינית עם חילופי שטחים. כך אומר הערב (ב') יועצו וחתנו של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, בתדרוך לעיתונאים בוושינגטון.

קושנר, אחד מאדריכלי הסכם השלום בין איחוד האמירויות לישראל, אמר כי "ישראל העמידה הצעה מאוד נדיבה להקמת מדינה פלסטינית, כולל חילופי שטחים. ההבנה שזה המצב אפשרה את פריצת הדרך שהביאה להסכם הנוכחי", הסביר קושנר את הדרך להסכם השלום.

נתניהו על ההסכם מול האמירויות: "במזרח התיכון החזק שורד ועם החזק עושים שלום"

לדבריו, "ההסכם הזה מעניק אופטימיות רבה שנפתר המצב התקוע במזרח התיכון, ויש כאן תהליך שייקח את האזור כולו קדימה". הוא הזכיר כי הנשיא טראמפ ביקר מיד אחרי היבחרו בסעודיה ובישראל "כדי לעבוד על ההזדמנויות החדשות במזרח התיכון. המטרה הייתה להחליש את הקיצוניים, איראן, דאע"ש וגורמים נוספים".

על הרשות הפלשתינית אמר קושנר כי "רצינו לקדם את השלום שכולם מצפים לו בין ישראל והפלשתינים. אך העובדה שהפלשתינים החרימו את הסדנה הכלכלית בבחריין שינתה את השיח בקרב מדינות ערב. הן תהו מדוע הפלשתינים מתעלמים מפתרון שיכול להיות טוב מאוד עבורם, והבינו שרצינו לתת לאזרחים הפלשתינים תקווה".

על ההנהגה הפלשתינית אמר קושנר כי היא אינה מעוניינת בשלום: "כמעט לא משנה איזו תכנית אתה מניח, המנהיגות הפלשתינית מגיבה אותו דבר. הם כל כך צפויים ולא הגיוניים. אי אפשר לעזור למי שלא רוצה לעזור לעצמו. יש תסכול באזור מההתנהגות של המנהיגות הפלשתינית", הוסיף.

"ישראל לא תחיל ריבונות ללא הסכמתנו"

יועצו של נשיא ארה"ב הבהיר כי ישראל לא תחיל ריבונות על יהודה ושומרון ללא הסכמה אמריקאית: "בנינו מערכת אמון חזקה מאוד עם ישראל. הם הסכימו איתנו לא לקדם את הסיפוח", אמר קושנר. לדבריו, "הפוקוס כעת חייב להיות על הסכם השלום, אם אנחנו רוצים לבנות יחסים טובים בין ישראל למדינות ערב".


(נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות)

מנגד טען כי ישראל לא תצא משטחי יהודה ושומרון: "יש שם מצב קיים שאי אפשר להתעלם ממנו. ישראלים גרים שם, ישראל שולטת בשטחים הללו והמצב הזה לא עומד להשתנות. יש לנו אמון בהם שהם לא יקדמו את הסיפוח באופן חד צדדי", הוסיף קושנר.

"נתניהו התחייב בפנינו במפורש שהוא לא יקדם את הסיפוח ואנחנו מאמינים לו", טען. "לפעמים מילה של מנהיג שווה הרבה יותר מהסכמים. הנשיא טראמפ הוכיח שמילה שלו זו מילה כשהכיר בירושלים כבירת ישראל, העביר את השגרירות האמריקנית לעיר וגם נסוג מעסקת הגרעין הגרועה עם איראן".

לסיכום אמר יועצו של הנשיא טראמפ כי "מאז נודע על ההסכם, אני רואה יותר ויותר אנשים הופכים אופטימיים לגבי עתיד האזור. אנחנו מאמינים שיהיו עוד מדינות שינרמלו בקרוב את יחסיהן עם ישראל, ומקווים מאוד שהדבר יעורר את הפלסטינים להצטרף גם כן למהלך".