נתניהו על ההסכם מול האמירויות: "במזרח התיכון החזק שורד ועם החזק עושים שלום"

ראש הממשלה נשא נאום בו הוא מתייחס בפרטים על נרמול היחסים מול איחוד האמירויות. על החשש כי החלת הריבונות לא תתמש אמר: "אני הוא זה שהתעקשתי על הכנסת הריבונות לתכנית, והתכנית הזאת לא השתנתה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/08/20 15:34 כו באב התשפ

נתניהו על ההסכם מול האמירויות: "במזרח התיכון החזק שורד ועם החזק עושים שלום"
צילום: צילום מסך

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (א') נאום לציבור בו הוא מתייחס להסכם נרמול היחסים מול איחוד האמירויות."בשבוע שעבר הכרזתי יחד עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ והשייח׳ מוחמד בן זאיד על הסכם שלום היסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות". לאורך הנאום חוזר נתניהו על המסר של "שלום תמורת שלום" מתוך כוונה להבהיר כי ישראל לא נאלצה לשלם מחירים חשובים עבור הסכם זה.

"זהו הסכם השלום הראשון בין ישראל למדינה ערבית מזה 26 שנים. הוא שונה מקודמיו בזה שהוא מבוסס על שני עקרונות: 'שלום תמורת שלום' 'שלום מתוך עוצמה'" מדגיש נתניהו.  "ישראל לא נדרשת לסגת משטח כלשהו. השלום הזה לא הושג משום שישראל החלישה את עצמה על ידי נסיגה לקווי 67, הוא הושג משום שישראל חיזקה את עצמה על ידי טיפוח כלכלה חופשית, על ידי טיפוח עוצמה צבאית וטכנולוגית ועל ידי שילוב של שתי העוצמות הללו להשגת יכולת השפעה בינלאומית חסרת תקדים". 

נתניהו מציין כי הסכם שלום זה הוא ביטוי של עוצמה וסיוע חשוב במאבק מול איראן: "מעמד בינלאומי חזק זה בא לידי ביטוי בנכונות שלנו להתייצב מול התוקפנות של איראן באזור ומול ניסיונותיה להשיג נשק גרעיני. העובדה שעמדנו לבד, ולפעמים הייתי צריך לעמוד לבד מול כל העולם מול איראן ומול הסכם הגרעין המסוכן עמה - זה עשה רושם גדול על מנהיגים ערבים באזור. 

"שוב הוכחה העובדה הפשוטה - העוצמה מקרבת והחולשה מרחיקה. במזרח התיכון החזק שורד ועם החזק עושים שלום. אני מקדם את טיפוח העוצמות של ישראל במשך שנים, וכך גם את הדוקטרינה של 'שלום תמורת שלום'. אני עושה זאת עם מנהיגים ברחבי העולם הערבי וגם ברחבי העולם המוסלמי". 

נתניהו יוצא נגד שיטת השלום המתפרשת לפי חוגי השמאל הדורשת ויתורים בעד שלום: "לשיטת רבים בעולם, אי אפשר להשיג שלום זה בלי שאנחנו נכנעים לדרישות הפלשתינים, כולל עקירת יישובים, חלוקת ירושלים ונסיגה לקווי 67. התפיסה השגויה הזו נתנה לפלשתינים וטו מעשי על השגת שלום בין ישראל למדינות ערב. ובכן, לא עוד. התפיסה הזאת של 'שלום מתוך נסיגות וחולשה' עברה מן העולם. היא הוחלפה בתפיסה אחרת - שלום אמיתי, שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה. זה מה שאנחנו מקדמים היום". 

לבסוף התייחס נתניהו למחיר שכנראה ישראל תשלם בשביל הסכם השלום והוא ביטול החלת הריבונות, נתניהו טוען כי לא כך הדבר: "אני מזכיר לכם שבהסכם הנוכחי לא רק שישראל לא נסוגה ממטר-מרובע אחד, אלא שתכנית טראמפ כוללת, לבקשתי, את החלת הריבונות של ישראל על שטחים נרחבים ביהודה ושומרון. אני הוא זה שהתעקשתי על הכנסת הריבונות לתכנית, והתכנית הזאת לא השתנתה. הנשיא טראמפ מחוייב לה ואני מחוייב לנהל משא ומתן על בסיסה".