מדוע שוקלים רבים לעבור ליו"ש? רמז: לא אידאולוגיה

סקר חדש גילה כי רבים מהציבור הדתי לאומי שקלו לעבור להתגורר ביהודה ושומרון במהלך חייהם, "הבניה ביהודה ושומרון הם חלק מהפתרון למשבר הדיור בישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/04/18 17:28 כה בניסן התשעח

מדוע שוקלים רבים לעבור ליו"ש? רמז: לא אידאולוגיה
יהודה ושומרון, צילום: פלאש 90

הסיבה העיקרית שהציבור הדתי לאומי מוכן לעבור בגינה להתגורר ביהודה ושומרון היא לא אידאולוגיה אלא שיקולי עלות, כך עלה מסקר חדש שנערך לאחרונה בנושא.

בסקר שנערך על ידי מכון "מסקר" עבור חברת הנדל"ן "הרי זהב" עלה כי קרוב ל-75% משכבת הגיל 24-40, שאינם מתגוררים באזור, שקלו במהלך חייהם לעבור להתגורר ביהודה ושומרון.

בשאלון שנשאלו 400 בני אדם שאינם מתגוררים ביו"ש ו-180 קבעו באזור את מקומם מהי הסיבה שהובילה אותם לשקול מעבר או לעבור בפועל. באפשרויות הבחירה הוצבו להם שלוש אפשרויות,  אידיאולוגיה- חיזוק ההתיישבות ושמירה על ארץ ישראל, נוחות- קירבה למשפחה/חברים/עבודה, סוג קהילה, סביבה/מרחב, או עלות- רכישה/שכירות זולה ותמורה גדולה ביחס למרכז/שרון/שפלה.

מבין האנשים שאינם מתגוררים ביו"ש ושקלו מעבר ציינו 42.5% שנושא העלות הוא זה שמשך אותם ביותר. לעומתם, 31.7% הציבו את השיקול האידאולוגי ו-29.6% את עניין הנוחות. מבין תושבי יו"ש אצל 39.6% מהם האידאולוגיה הייתה במקום הראשון, 36.8% ציינו את נושא הנוחות ו-23.6% בחרו בשיקולי עלות

סמנכ"ל חברת השיווק "תרתי" שמשווקת פרוייקטים בלשם, קדם ונריה, עידו אנצילביץ, ניתח את תוצאות הסקר מנקודת מבטו ואמר כי "אין ספק שהפרויקטים הנבנים ביהודה ושומרון הם חלק מהפתרון למשבר הדיור בישראל, וכך גם אלפי זוגות שמבינים שהעלויות במרכז הארץ גבוהות מדי עבורם או עבור משפחות שרוצות לרכוש בית רחב ידיים אבל המחירים הגבוהים לא מאפשרים להם".

עוד הוא אמר כי "זו גם הסיבה שבתים ודירות שנמצאים במרחק של 15 או 20 דקות ממרכזי הערים הגדולות נרכשים על ידי זוגות צעירים ומשפחות בוגרות בקצב הולך וגדל. אנחנו רואים הגירה חיובית מערי המרכז לכיוון פרויקטים ביישובים ביהודה ושומרון שמציעים מפרטים גבוהים ומחירים לפעמים נמוכים הרבה יותר מפרויקטים שממוקמים במרכזי הערים ובאזורים צפופים הרבה יותר".