מגן צפוני- היום השלישי: נתניהו מבקר עם שגרירים בצפון

ביומו השלישי של המבצע הגיע ראש הממשלה לביקור בגבול הצפוני: "אפשרות סבירה שנצטרך לפעול בלבנון". גורם מדיני: "נסראללה תכנן להעביר דרכן גדודים שלמים לתוך ישראל ולהיכנס למסעי הרג וחטיפה"

חדשות כיפה מירב כהן 06/12/18 14:47 כח בכסלו התשעט

מגן צפוני- היום השלישי: נתניהו מבקר עם שגרירים בצפון
ראש הממשלה בביקור בצפון, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

במסגרת מבצע מגן צפוני,ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר (ה') עם שגרירים זרים בגזרת הצפון סמוך לכוחות צה"ל הפועלים לחשיפת ונטרול המנהרות.

נתניהו התייחס לחשיבות המבצע: "אנחנו שוללים מאויבינו את נשק המנהרות בשיטתיות ובנחישות. נפעל ככל שדרוש. מי שיתקוף אותנו - דמו בראשו. חיזבאללה וחמאס יודעים זאת" 

ראש הממשלה עדכן את השגרירים בפרטי מבצע ״מגן צפוני״ ובכוונות חיזבאללה לשימוש במנהרות נגד ישראל. נתניהו ביקש מהשגרירים לגנות את הפרת הריבונות הישראלית ולהצטרף לדרישה להטלת סנקציות מוגברות על חיזבאללה.

עוד הוסיף ראש הממשלה: "הפעולה הזו היא בתחילתה, אבל בסופה נשק המנהרות, שחיזבאללה השקיע בו כל כך הרבה - כבר לא יהיה קיים ולא יהיה אפקטיבי". ראש הממשלה פנה למועצת הביטחון של האום בדרישה לגנות את חמאס ולדרוש ממשלת לבנון "להפסיק את מתן האשראי שהיא נותנת לשימוש בשטחה להתקפות האלה על ישראל"

גורם מדיני בכיר טוען כי חשיבות המבצע טמונה במאזן הכוחות בין ישראל לחיזבאללה: "עד לפני חודשים ושבועות אחדים היו להם שני כלים אסטרטגיים, טילים מדויקים ומנהרות ואנחנו דורכים עליהם. המנהרות נחשפו ועוד ייחשפו ובעניין הטילים, נסראללה רצה שיהיו לו מאות טילים ובפועל יש להם כעת רק כמה עשרות וגם להם יש לנו מענה", הוסיף, "ישראל צמצמה משמעותית את מאמצי חימוש חזבאללה"

אותו גורם הבהיר כי מנהרות חיזבאללה רחבות בהרבה ממנהרות חמאס. "נסראללה תכנן להעביר דרכן גדודים שלמים לתוך ישראל ולהיכנס למסעי הרג וחטיפה"

ארגון חיזבאללה בלבנון ובסוריה עובד בעידוד כוחות איראנים,אולם על פי הגורם המדיני, יש ירידה של עשרות אחוזים בסדרי הכוחות של איראן בסוריה, כתוצאה מפעולות צה"ל "ההתבססות בסוריה נעצרה, התעכבה והידלדלה. אנחנו פועלים כדי לכנס את מועצת הביטחון או בסוף השבוע או תחילת השבוע הבא"

              

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מטרה נוספת של המבצע היא אופן פרסומו, למקרה שישראל תצטרך לפעול בלבנון בעתיד: "יש אפשרות סבירה שנצטרך לפעול וזה מייצר לגיטימציה״ , בנוגע לעיתוי המבצע הסביר הגורם, ״אם לא היינו מטפלים בזה עכשיו - מידע החל לדלוף, וגם חיזבאללה היה יכול להוציא פיגועים תוך שבועיים״