מאזינים וזוכרים: חמישה שירי זיכרון קצת אחרים

מוסיקה היא חלק משמעותי ובלתי נפרד מיום הזיכרון לחללי צה"ל, מאירועי זיכרון לכלל הציבור ועד התכנסות שקטה ואישית ליד הרדיו. כיפה מגישה לכם חמש המלצות האזנה קצת אחרות לקראת היום הקדוש

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/05/22 18:20 ב באייר התשפב

מאזינים וזוכרים: חמישה שירי זיכרון קצת אחרים
זירת הפיכוע בתל אביב מוקדם יותר השנה, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

כולנו מכירים את המשפט שביום הזיכרון לחללי צה"ל יש את השירים הכי יפים ברדיו. אלו לא רק האמוציות שהשירים האלה מעוררים, זה לא רק העצב, זו בעיקר התחושה הזו של ביחד, שנדמה שבשנים האחרונות הלכה לאיבוד. אווירת הקדושה של היום, האבל הלאומי והשקט שמסביב מאפשרים לנו לעצור רגע ולא רק לשמוע אלא גם להקשיב, להתרגש, אולי לנגב איזו דמעה שיורדת לה בזווית העין. 

כיפה מגישה לכם חמש המלצות האזנה לשירי יום זיכרון מעט אחרים. הם אולי לא יושמעו ברדיו, הם פחות מוכרים, אבל הם מרגשים ונכנסים עמוק ללב:

1. עד אחרית הימים / ערן צור

אנחנו רגילים לחשוב על דור תש"ח כלוחמים אידיאליסטיים, שמוותרים על כל נגיעה אישית, חדורי מטרה שמסתערים כדי להגשים חלום של דורות - הקמת מדינה יהודית עצמאית בארץ ישראל. שלוש שנים אחרי השואה ועשרות שנים של מאבקים מדיניים וצבאיים התנקזו כולם לרגע הזה. אנחנו פחות מדמיינים אותם כאנשים אינדיבידואליים, שגם אהבו, חלמו, השתוקקו, אנשים בפני עצמם.

סרן נחום אריאלי ז"ל נפל ביום 8 באפריל 1948, כשהיה בן 21. מספר ימים לפני כן עוד הספיק להינשא לבחירת ליבו אורה, לפני שהוקפץ לקסטל. "עד אחרית הימים" שכתב אריאל והולחן ומבוצע ברגישות רבה בידי ערן צור לא מתעסק באידיאולוגיות גדולות או בהסתערות על האויב, אלא בנושא הכי בנאלי ויפה שיש - אהבה לאישה.

2. האיש שראה הכל / זיו הרפז ואורן אסף

אנו נוטים לחשוב על המילה "אלטרנטיבה" בהקשרים שליליים, כאילו יש כאן ניסיון לזלזל בקיים, להרוס הכל ולהעמיד משהו חדש במקום. רדיו "הקצה" המשדר מוסיקת רוק אלטרנטיבית הוציא לקראת יום הזיכרון פרוייקט מוסיקלי בשם "זיכרון אחר" בו מוסיקאים עצמאיים מבצעים מחדש שירים ישראלים ומעניקים להם פרשנות יוצאת דופן ומקורית, לא מתוך מטרה להרוס את הזיכרון, אלא כדי לבנות קומה נוספת.

"האיש שראה הכל" של להקת רוקפור במקור זוכה כאן לפרשנות חדשה, אפלה אך אקטואלית מאוד. זיו הרפז ואורן אסף מתארים כאן הלום קרב שראה הכל אחרי שהיה שם, בקרב, רדוף מחשבות וסיוטים ולא מסוגל לישון בלילה, סוגר דלתות ומכבה את האורות.

3. את הטמון בי לא תוכלי לדעת / משה פרץ

אנחנו חיים בדור בו הכל גלוי. כמעט לא נותרה אבן שלא הפכו אותה. אנחנו כולנו חיים בתוך הרשתות החברתיות, סופרים לייקים ומבקשים מעט תשומת לב, ובשביל זה אנחנו מוכנים לחשוף כמעט כל פרט מהחיים שלנו.

פתיל חייו של רב"ט אלון שורק נקטע באחת ובאכזריות בתאונת הרכבת בצומת בית יהושע. הטקסט היפהפה הזה, שהולחן ומבוצע בידי משה פרץ, מתאר דווקא רצון או הכרח לשמור כמה דברים לעצמך, להשאיר חלק שהוא סתום ונסתר ולא ידוע, וממילא אין מילים שיכולות לתאר אותו, גם לא בפני האדם הקרוב אליך ביותר.

4. שעות של אמת / גיא ויהל

אף אחד לא רוצה להיות גיבור, בטח לא גיבור מת. כולנו רוצים נינוחות ופשטות בחיים. הטקסט המרגש הזה של סרן עמנואל בן ישי הי"ד שנפל במלחמת יום הכיפורים שהולחן ובוצע ברגישות רבה בידי גיא ויהל, מתאר בדיוק את הרצון הזה, לשבת בים, אחרי שכל המולת היום נאספה לה וכל מה שיש זה את ג'ואן באאז ברקע.

5. גאון / נורית גלרון

סביר להניח שהשיר הזה דווקא כאן יושמע הערב ומחר בתחנות הרדיו, אבל זה שיר יפה מכדי שנוותר עליו. אולי זו לא הבחירה המקורית ביותר, אבל זו ללא ספק הבחירה המרגשת ביותר. "גאון" נכתב על ידי אביב גפן כשהיה בן 17, מתנת יום הולדת לאמו, ומאז קיבל כל כך הרבה פרשנויות, אבל אין ספק שהפרשנות של יום הזיכרון היא המרגשת מכולן.

רגע לפני שניפרד מכם, הנה שתי בחירות של חברי כנסת מימין ומשמאל, מה שמוכיח שמוסיקה היא הכוח החזק והמאחד ביותר שקיים. חבר הכנסת אביר קארה מימינה בחר את "אחי הצעיר יהודה" שנכתב ע"י אהוד מנור ז"ל לזכר אחיו יהודה שנפל במבצע כראמה, ואילו חבר הכנסת מוסי רז ממר"צ בחר ב"מה אברך".