לקראת יום הכיפורים: שופצו עשרות אנדרטאות בגולן

לקראת יום השנה ה-45 למלחמת יום הכיפורים, יצאו עשרות תלמידי הישיבה התיכונית באלוני הבשן שברמת הגולן במבצע נרחב לשיפוץ אנדרטאות שנזנחו לאורך השנים

חדשות כיפה יהונתן קליין 17/09/18 14:07 ח בתשרי התשעט

לקראת יום הכיפורים: שופצו עשרות אנדרטאות בגולן
שיפוץ אנדרטאות בגולן, צילום: ישיבת אלוני הבשן

לקראת יום השנה ה-45 למלחמת יום הכיפורים, והגעתם הצפויה של בני המשפחות השכולות לטקסים, יצאו תלמידי הישיבה התיכונית אלוני הבשן, מבית 'רוח הגולן', לצבוע, לנכש עשבים, לאסוף פסולת, לסדר, לשפץ ולהניף את הדגל באנדרטאות הלוחמים באזור.

בגולן ישנם 165 אתרי הנצחה, והוא מוכר כמקום המונצח בעולם ביחס למספר הלוחמים שנפלו בו. במשך השנים, הצבתן של האנדרטאות ברחבי הרמה נעשתה באופן פרטי על ידי משפחות ולוחמים ולא בהליך תכנוני מוסדר, כפי שהוקמו אנדרטאות בודדות בשנים האחרונות. מכיוון שחלק מאתרי ההנצחה הוקמו באופן אקראי ומאולתר, חלק גדול מהם הוזנחו ונמצאים במצב לא נגיש ולא בטיחותי.

כאמור, במיזם מיוחד של תלמידי הישיבה התיכונית אלוני הבשן יצאו הבוקר עשרות תלמידים במבצע לניקוי ושיפוץ אנדרטאות הלוחמים ברחבי הגולן. הרעיון למיזם נולד לפני מספר שנים בעקבות קשר שנוצר בין צוות הישיבה התיכונית והתלמידים ובין משפחתו של ישעיהו כהן שנפל באתר קרב סמוך לישוב אלוני הבשן.

מניפים את הדגל בגולן

מניפים את הדגל בגולןצילום: ישיבת אלוני הבשן

ישעיהו (שעיה) כהן, ממייסדי קיבוץ גבת, הצטיין בחוש הומור מיוחד והיה הרוח החיה בכל פעילות חברתית. הוא ראה באהבת הארץ ובאהבת האדם ערכים חשובים, ולאורם הדריך נוער במעברת עולים במגדל העמק. הוא גויס לצה"ל בשנת 1956 והוצב לחטיבת גולני בה השלים קורס מש"קי סיור וקורס צניחה. לאחר שחרורו מהשירות הסדיר הוצב לשירות-המילואים ביחידת סיור של חיל השריון, בה עשה תקופות מילואים ממושכות והשתתף בקרב על העיר שכם במלחמת ששת הימים. כאשר פרצה מלחמת יום-הכיפורים גויס שעיה והשתתף בקרבות הבלימה ברמת הגולן, למרות שיכול היה להצטרף ליחידה אחרת מפאת גילו. ביום י"ד בתשרי תשל"ד (10.10.1973) התפרסה היחידה לקראת קרב ההבקעה לרמת הגולן ונקלעה להפגזה קשה, בה נהרג שעיה. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בקיבוץ גבת. השאיר אחריו אישה ושלוש בנות, אב ואחים.

"במשך שנים מקום האנדרטה המקום לא היה נראה מטופח בלשון המעטה עד שהנערים של ישיבת אלוני הבשן נכנסו לתמונה", מספרת הגב' ציפורה הרדוף, אלמנתו של שעיה. "במסירות ועבודה קשה הם עושים רבות בשביל ההנצחה, אנו לא אנשים צעירים ומשמח אותנו שיש אנשים שיבואו אחרי לטפח את המקום הזה. אני מצדיעה להם".

בנוסף לשיפוץ וסידור האנדרטאות לקראת חג הסוכות יצאו תלמידי י"א למבצע בניית סוכות במסגרתו הם עוזרים לתושבי הישוב והאזור שאין ביכולתם לבנות סוכה בכוחות עצמם. התלמידים התחלקו לקבוצות ויצאו לסייע לתושבים בבניית הסוכות.

הרב רן שם-טוב, ראש הישיבה התיכונית אלוני הבשן: "שיפוץ האנדרטאות הינו צו מוסרי וערכי לזכרם של לוחמינו והוא מחבר אותנו לסיפורם של האישי של הלוחמים, לגבורתם, לחבל הארץ ולמדינה. אנו רואים ערך חשוב בחיבור התלמידים לעשייה למען החברה הסובבת אותם, בניית האישיות של הצעירים על אדני עשייה ונתינה יוצרת להם דימוי עצמי חיובי ומרומם אותם".

מנכ"ל עמותת ׳רוח הגולן׳ גבריאל חמו: "התנדבות מחנכת את האדם לצאת מתוך עצמו ולתת לסביבתו, הופכת אותו למעורב בין הבריות ולאדם מתעניין ודואג לזולתו וסביבתו. אנו גאים בתלמידים ובצוות החינוכי של הישיבה התיכונית באלוני הבשן על העשייה החינוכית וההתנדבותית הענפה ועל החיבור המרומם לערכים, ציונות ומורשת ישראל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן