"למה את שונאת אותנו?": צפו בעימות בין יוסי דגן לציפי לבני

יו"ר האופוזיציה מתחה ביקורת על ראשי רשויות ביו"ש בזמן סיור של ועדת חוץ וביטחון. ראש מועצת שומרון לא נשאר חייב, "קברתי תינוק בן שלושה חודשים ואת באה לכאן ומשתלחת בנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/12/18 14:46 ח בטבת התשעט

"למה את שונאת אותנו?": צפו בעימות בין יוסי דגן לציפי לבני
ישיבת ועדת חוץ וביטחון ביו"ש, צילום: רועי חדי

על רקע הצב הביטחוני הקשה ביהודה ושומרון, סיירו היום (ראשון) חברי ועדת חוץ וביטחון בהתיישבות, ובמהלך ישיבת הועדה המיוחדת באזור התפתח עימות קולני בין יו"ר האופוזיציה לראש המועצה האזורית שומרון.

"את ההכרעה מה נותן ביטחון הביטחון", אמרה ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני, "צריכים לקבל צבא ההגנה ישראל ולא אתם. יש נקודה שבה אתם מאבדים אותי".

עוד היא אמרה לראשי הרשויות, "אל תבלבלו בין ביטחון לאידאולוגיה. אין קשר בינה לביטחון ואל תטענו שהיא קשורה לביטחון. אתם רוצים למנוע היפרדות אי פעם מהפלשתינים, זאת האידאולוגיה שלכם. זכותכם. אני אפעל כדי שנוכל פעם אחת ולתמיד להיפרד מהם".

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, זעם על הדברים והטיח בה, "יש כאן שנאה אמתית. אני קברתי תינוק בן שלושה חודשים ואת באה לכאן ומשתלחת בנו. לתושבי עוטף עזה לא היית אומרת דברים כאלה בחיים".


(צילום: אור גרציק)

ראשי הרשויות אמרו בדיון כי "כששותקים על טרור האבנים, מקבלים ירי;  ב2019 צפוי לנו קיצוץ בהגנת היישובים ואנו בסכנה גדולה יותר".

לבני ביקשה להבהיר בתום הישיבה כי "מה שמרגיש דגן כלפי התושבים, אני מרגישה כלפי אזרח בארץ ישראל.  הכאב שלי הוא הכאב שלך. כולנו באותו מקום בדיוק. את הוויכוח לא צריך לנהל כאן". ח"כ יואב קיש תקף את יו"ר האופוזיציה ואמר כי "במקום להתנצל, את שוב חוזרת על הדברים. את לא תגידי לראשי רשויות איך לדבר". ח"כ אורן חזן אמר לה, "את סוחרת כאן בדם יהודים שנשפך בשביל האידאולוגיה שלך". 

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, התייחס למצב הביטחוני והדגיש כי ניתן לפתור את בעיית הטרור, "כמי שיש לו ניסיון של 47 שנים בלחימה בטרור, חשוב לי להבהיר: לחבית הטרור יש תחתית! זו לא חבית ללא תחתית.  בשנים הקשות מאוד של האינתיפאדה השנייה אמרו לנו בעולם שאין אפשרות לנצח את הטרור. צהל, השב"כ, המשטרה והתושבים הוכיחו שניתן לנצח את הטרור. האחריות שלנו כוללת. מהצפון לדרום ועד הפיגועים הקשים ביו"ש".

לדבריו, "אנחנו בוועדה נפקח על הנושא הזה לוודא שהביטחון ותחושת הביטחון לא ייפגעו. אם נצטרך לפעול חזק ומהר יותר כדי לספק תחושת ביטחון - אנחנו נספק תחושת ביטחון!  אם יהיה עימות בין ביטחונם ותחושת ביטחונם של תושבי יהודה ושומרון לבין איכות החיים של הפלסטינים - אנחנו יודעים במה נתמקד".


(צילום: אור גרציק)

חברת הועדה, ח"כ איילת נחמיאס ורבין מהמחנה הציוני התייחסה לעימות הקולני ואמרה כי "תגובתו הנסערת של יוסי דגן, הייתה התפרצות לתוך דבריי על כך שאנו כואבים מאוד את מה שקרה בשבוע שעבר, אבל מחובתה של יו"ר האופוזיציה ושל כולנו להשמיע גם את מה שלא לגמרי נוח בסיטואציה".

לדבריה, "ההתפרצות הייתה מובנת רגשית אבל מנותקת ממה שניסתה ליבני לומר, ולצערי חברי כנסת מסוימים הלהיטו את האווירה במכוון ופגעו בשיח החשוב שניהלנו עם ראשי הרשויות. הכאב משותף לכולנו - על עמיעד ישראל ז"ל ועל החיילים. הטענות על הפגיעה במרכיבי הביטחון מופנים כמובן לממשלה שאינה יודעת לייצר ביטחון למתיישבים או בכלל. מהעוטף ועד בית אל כולם חוטפים סטירה מהממשלה הזאת, כל אחד בתורו ועל פי כוחו במרכז הליכוד".

חברה אחרת בוועדה, ח"כ שולי מועלם רפאלי, דברה בתום הסיור וציינה כי "בין האיזון של ביטחון המתיישבים ביהודה ושומרון לבין מרקם החיים של הפלסטינים, מתגברת המשפטיזציה. זו שאפשרה את הפתח בחומה ויצרת מצב שחייב להשתנות. ההסתכלות הנכונה צריכה להיות מתוך ראיית המצב של אזרחי מדינת ישראל, הביטחון בפועל ותחושת הביטחון האישי שלהם. לתת להם את האפשרות לנוע בדרכים – בבטחה".

מועלם הוסיפה כי "המשימה שלנו היא להביא לכך -  לחזק את מרכיבי הביטחון, להשיב את שגרת הביטחון לחיי התושבים, כאשר היעד הוא החלת ריבונות ישראלית בשטחי סי, משום שאזרחי מדינת ישראל ביו"ש הם אזרחים שווי זכויות כפי שהם שווי חובות".