"ליצור הרתעה שתפסיק את תופעת הגמלים המשוטטים"

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה דיון דחוף בהצעת חוק שמבקשת להגביר את הפיקוח על בעלי החיים, ולצמצם את מספר תאונות הדרכים במעורבותם. "מדובר בחיי אדם ואין לנו פריבילגיה לעבור לסדר היום", אמר ח"כ סמוטריץ'

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/02/18 11:19 כא בשבט התשעח

"ליצור הרתעה שתפסיק את תופעת הגמלים המשוטטים"
התאונה בכביש 40 שבה נהרג אלמקייס אחרי התנגשות עם גמל, צילום: דוברות כב"ה מחוז דרום

שבועיים לאחר התאונה הקטלנית שבה נהרג ליאל אלמקייס ז"ל כתוצאה מהתנגשות עם גמל משוטט סמוך למצפה רמון, ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה הבוקר (ג') דיון דחוף בהצעת החוק שמבקשת לשים קץ לתופעת הגמלים המשוטטים בנגב. 

הצעת החוק, שמבקשת לקבוע חובת סימון של בעלי החיים, גובשה על ידי ח"כ בצלאל סמוטריץ' ותנועת רגבים. היא עברה בקריאה טרומית לפני כשנתיים, ומאז לא התקדמה בהליך החקיקה. בתום הדיון היום הוחלט כי ההצעה תעלה לאישור וועדת שרים לענייני חקיקה כבר ביום ראשון הקרוב, ותעבור למחרת להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

במהלך הדיון אמרה רבקה כהן, אמו של דוד כהן ז"ל שנהרג בתאונה עם גמל: "לפני שלוש שנים הבן שלי נתקל בגמל, וזהו - נשארו שלושה ילדים יתומים ואישה אלמנה צעירה. כבר אז ביקשנו שיעשו משהו ויאשרו את החוק הזה שהוא כל כך נורמלי. לא ייתכן שאין חוק שיאמר מי אחראי על הגמל הזה. איך ייתכן שבעל הגמל יתחמק מאחריות והנפגעים נשארים כמו שהם ללא תשובה ופתרון? 

"במשך שלוש שנים לא נעשה דבר. שמענו על עוד מקרה ועוד מקרה ועוד מקרה, ובעלי הגמלים ממשיכים להסתובב. למה אין רישום של הגמלים? שמים מספר שבעלי הגמלים ברגע שיש תאונה חותכים את האוזן ואין מספר. האסונות האלה יכולים לקרות לכל נוסע, הגמלים לא בוחרים במי לפגוע. זו הפקרות מוחלטת. כאילו שאין כנסת וממשלה בישראל ואין דין ואין דיין". 

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הבטיח כי "במה שתלוי בי כיו"ר הוועדה, אעשה הכל לטפל בכך. אעשה את כל הנדרש להביא את הפרשה הזו לסיומה. אולי כך נציל חיים של אחרים".

ח"כ סמוטריץ' אמר כי "מדובר בחיי אדם ואין לנו פריבילגיה לעבור לסדר היום. תופעת הגמלים המשוטטים חייבת להיפסק. הבסיס למניעת התופעה הארורה הוא יצירת הרתעה, ואת זה אמור לעשות בעז"ה החוק שהגשתי. לאחר סחבת ארוכה שמקורה בעודף ביורוקרטיה במשרדי הממשלה, החוק מתקדם בכנסת. קידום החוק לקריאה ראשונה זה צעד חשוב, ואני תקווה שמהר מאוד נקדמו לקריאה שנייה ושלישית". 

סמוטריץ' הסביר על מטרת החוק, ואמר: "בחוק ישנן שלוש נקודות עיקריות שיכולות לצמצם את התופעה באופן משמעותי. תיקבע חובת סימון גמלים בשבב תת עורי שיאפשר זיהוי וודאי ותמידי של הגמל ובעליו. תיקבע חובת רישום בעלות במאגר שיוקם לשם כך בשירות הוטרינרי. ובעיקר תיקבע חזקה פלילית, בדומה לזו שקיימת במרשם הרכבים במשרד הרישוי, שתקבע שמי שרשום במרשם כבעלים של הגמל יישא באחריות פלילית בגין רשלנות ופשיעה בהשגחה על הגמל.

"לאחר מספר מקרים שבהם בעלי גמלים משוטטים ייקנסו וישבו בכלא תיווצר הרתעה, שתביא לכך שבעלי הגמלים ישגיחו טוב יותר על הגמלים וימנעו מהם מלהגיע לקרבת הכבישים. גם לאחר שהחוק יושלם צריך יהיה לעמוד על המשמר ולוודא שהוא מקויים ונאכף בנחישות".

בעשור האחרון נהרגו 15 בני אדם בתאונות דרכים עם בעלי חיים, כ-350 בני אדם נפגעו ויותר מ-50 מהם נפצעו באורח קשה. בעקבות בקשת חופש מידע של תנועת "רגבים" הודתה המשטרה כי מגיעים אליה כאלף דיווחים מדי שנה על גמלים ששוטטו בכבישי הנגב.

"אחרי סחבת ארוכה ומיותרת במשרדי הממשלה, החוק מתקדם במחיר דמו המיותר של ליאל אלמקייס ז"ל. החוק הזה נכתב באותיות של דם שהיה יכול להימנע", אמר מאיר דויטש, מנהל מחלקת המדיניות בתנועת רגבים וחברו של דוד כהן. "אנחנו דורשים מכל הגורמים הרלוונטיים לגלות אחריות ולקדם כעת את החוק במסלול מהיר, כך שליאל יהיה הקרבן האחרון".