האלוף במיל' עמירם לוין: "הדרך היחידה לעצור את איראן - תקיפה אמריקנית"

בשיחה עם 'כיפה' על רקע המתיחות בצפון, אמר מפקד פיקוד צפון לשעבר כי "אנחנו נכנסים למלחמת התשה, איראן לא תפסיק מיוזמתה". לדבריו, הפתרון למצב עשוי להיות בחיסול מתקני הגרעין: "לא תהיה ברירה אלא לצאת מהעניין"

חדשות כיפה דויד ליבנה 10/05/18 10:03 כה באייר התשעח

האלוף במיל' עמירם לוין: "הדרך היחידה לעצור את איראן - תקיפה אמריקנית"
עמירם לוין, צילום: פלאש 90

"ייתכן מאוד שהדרך היחידה לעצור את איראן תצטרך להיות תקיפה אמריקנית לחיסול מתקני הגרעין", כך אמר הבוקר (ה') האלוף במיל' עמירם לוין בשיחה עם 'כיפה', על רקע הירי האיראני לעבר ישראל והתגובה הישראלית החריפה בסוריה.

"ישנו מצב חדש. איראן בהלם מההחלטה של טראמפ ועברה מהתקפות והתלהמות למגננה. לראשונה מאז 1974 מאז נחתם הסכם ההפרדה מסוריה אנחנו בעצם בעימות צבאי ברמת הגולן", אמר לוין. 

לדבריו, "זה שינוי דרמטי. הוא מתחיל כשכל התנאים הטקטיים לטובתנו. צה"ל ערוך מאוד נכון, מאוד חזק. מנגד, איראן חלשה - הכוחות שלה מרוחקים 1,500 ק"מ מטהרן, ומבחינה זאת יש לנו יתרון ברור מאוד. בטווח הארוך זה עוד לא ברור. קודם כל אנחנו נכנסים למלחמת התשה. זה דבר שאתה יודע איך אתה מתחיל אבל לא יודע איך תצא. 

"איראן היא מדינה ענקית עם 80 מיליון איש. מרוחקת מישראל. יש לה זרועות נוספים לפעול, לא רק הכוחות בסוריה. יש לה זרועות טרור בכל העולם שיכולים לפגוע, כמו למשל מה שעשו בבואנוס איירס לפני הרבה שנים. יש לה את החיזבאללה בלבנון". 

לדעתו של לוין, "מבחינה אסטרטגית צריך לנהל את זה בצורה מאוד מאוד שקולה ולראות איך יוצאים מזה ולא רק להגיב בכל פעם, למרות שהתגובה הלילה בעקבות הירי הראשון של 20 רקטות לעבר ישראל - התגובה החריפה הזאת הייתה מאוד נכונה ומבהירה שאנחנו לא נסבול ירי ופגיעה בריבונות ישראל". 

איך ישראל  צריכה לפעול בטווח הארוך?
"בשלב המיידי, התגובות החריפות הן נכונות מאוד. בטווח הארוך - אם המצב טיפה יירגע ואיראן תקלוט שישראל חזקה בהרבה והיא לא יכולה לנצח אותה, צריך לחפש צריך לחפש דרכים איך להכיל את זה ולצאת מזה כדי שלא נסבול מלחמת התשה ארוכה. ייתכן מאוד שהדרך היחידה לעצור את זה לגמרי תצטרך להיות תקיפה אמריקנית לחיסול מתקני הגרעין באיראן, ואז לאיראן לא תהיה ברירה אלא לצאת מהעניין". 

לדבריו, "איראן לא תפסיק מיוזמתה. יכול להיות שהיא תעשה הפסקה מסוימת ותחפש דרכים אחרות. היא מספיק גדולה ומספיק עם אורך נשימה שהיא לא תרשה לעצמה להפסיד בצורה גלויה ונראית לעין".

לוין התייחס גם לפרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, ואמר כי "ההסכם שנחתם עם אובמה והמדינות האירופאיות היה גרוע. ישראל שגתה בזמנו שהיא לא ניסתה לשתף פעולה עם אובמה ולהשיג הסכם טוב יותר. היא בחרה אז להתנגד להסכם וקיבלנו הסכם רע. 

"גם עכשיו קשה עוד לדעת. אם הפרישה תסתיים בכך שלארה"ב לא תהיה ברירה אלא לתקוף את מתקני הגרעין אז יסתבר שזאת הייתה החלטה טובה. אם זה ימשיך להתנדנד בין פיקוח יותר טוב לסנקציות כלכליות אז כנראה שההחלטה תסתבר כהחלטה שגויה. רק ימים יגידו".