"צווחנים"? בקרוב: צוות שריון שיורכב משלוש לוחמות ומפקד

למרות שבצה"ל טענו כל הזמן כי לא יהיו צוותי טנק מעורבים ומדובר בפיילוט של צוותים שיורכבו מלוחמות בלבד, קצין שריון ראשי הודיע כי בקרוב ישרתו בפעילות בט"ש צוותים שיורכבו משלוש לוחמות ולוחם. דו"צ: "בהמשך יוכשרו מפקדות טנקים, ויבנו צוותי לוחמות מגדריים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/07/17 20:37 ד באב התשעז

"צווחנים"? בקרוב: צוות שריון שיורכב משלוש לוחמות ומפקד
הרמטכ"ל גדי איזנקוט, צילום: פלאש 90

בצה"ל מעלים הילוך בשילוב לוחמות השריון כשברוב יחלו לשרת בפעילות בט"ש (ביטחון שוטף) שריוניריות לצד שריונרים באותו צוות. כך פרסמה הערב (חמישי) כרמלה מנשה בחשבון הטוויטר שלה.

לפי הדיווח קצין שריון ראשי תא"ל גיא חסון, חשף כי בעוד ארבעה חודשים יחלו לוחמות השריון לבצע פעילות מבצעית כשבצוות אחד ישרתו מפקד טנק טענית, תותחנית ונהגת.

יש לציין כי לאור הסערה שנצרה בעקבות הכוונה לשלב לוחמות בשריון, הכריזו לא פעם בכירי צה"ל כי אין כל עניין לערבב לוחמים ולוחמות באותם צוותים.

בטקס מינוי הרשמי של הרבצ"ר תא"ל הרב אייל קרים בדצמבר 2016, אמר הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בתגובה לרבנים שהתבטאו נגד צה"ל כי "אף אחד עדיין לא הכניס בנות ובנים ביחד לטנק בצה"ל. נכנסנו לדיון שהיה לא מועיל לאף אחד ואני יכול רק להצטער על זה". 

לפני מספר חודשים גם אלוף מוטי אלמוז, אז דובר צה"ל, התייחס לדברים כשהגיב לדבריו של הרב שמואל אליהו לפיהם בנים דתיים לא ישרתו באותו טנק עם בנות. "אני אומר לרב הראשי של צפת", הוא אמר בראיון לגל"צ, "שהצווחות אף פעם לא עזרו והן גם כאן לא יעזרו. נא להכיר את העובדות, זה לא יפגע בחיילים הדתיים, אין לנו שום כוונה כזו".

גם שר החינוך נפתלי בנט, התבטא בנושא כשהוא עוד היה בחיתוליו ואמר כי "לא היה שום תכנון ולא פיילוט שחיילים וחיילות ישרתו יחד בטנקים. יש רעיון, שבעיניי הוא לא רע בכלל, להשתמש בכוח של בנות לבט"ש באזורי הגבול באילת. אם זה יכול להקל על מילואימניקים, אז למה לא? אין פה שום עניין של בנים ובנות".

אל"מ (מיל') רז שגיא יו"ר הפורום לחוסן צה"ל אמר בתגובה להודעה על תחילת השילוב המבצעי של לוחמות שיריון כי "בניגוד לפסק הדין בבג"ץ מילר ובניגוד מוחלט להיגיון המבצעי, הפך ערך השיוויון עבור קברניטי הצבא, לערך חשוב יותר מהכשירות המבצעית ומערך הניצחון. לפני עשרה חודשים יצאה הכחשה גורפת ושילוב נשים בחיל השיריון הוגדר כניסוי! היכן תוצאותיו? מהן מסקנותיו? יחשוף נא צה"ל מדוע שולב נהג ולא נהגת בצוות הנשים? כיצד תטען אישה (שעפ"י קביעת צה"ל מוגבלת לנשיאת 18 ק"ג) פגזים במשקל 25-32 ק"ג? בהתעלמות מההבדלים הפיזיולוגיים בין נשים לגברים, מעמידים מפקדי הצבא את הלוחמות בסיכון בריאותי חסר תקדים וסיכון מבצעי נטול פרופורציה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בחינת שילוב לוחמות טנקים במערך הגנת הגבולות, מתבצעת בהתאם לפקודת השירות המשותף ולנהלים שהוגדרו מראש על ידי המטה הכללי. לאור העובדה שאין מפקדות לוחמות לצוותי הטנק הצוותים בהתנסות מלווים על ידי מפקדי טנקים אשר עברו הכשרה והוסמכו לתפקידם, בהתאם לפקודות ולנהלים. פקודת השירות המשותף נאכפת ומבוקרת תוך כדי בקרה וליווי צמוד ע״י המפקדים. בהמשך יוכשרו חלק מהלוחמות כמפקדות טנקים, ויבנו צוותי לוחמות מגדריים כך שלבסוף לא יתקיים צוות מעורב".