כמעט תקרית דיפלומטית: כשסגן שר הביטחון עוזר לאזרחית צ'כיה לא להתגייס

במהלך פגישתו של סגן השר הרב אלי בן דהן עם מקבילו הצ'כי, סיפרו לו כי אזרחית צ'כית, המתגוררת בישראל, צפויה להיות מגוייסת לצה"ל זאת למרות שהחוק במדינת הולדתה אוסר זאת. סגן השר עצר את הליכי הגיוס ויבחן אפשרות להעברתה לשירות אזרחי

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/06/17 08:47 יט בסיון התשעז

כמעט תקרית דיפלומטית: כשסגן שר הביטחון עוזר לאזרחית צ'כיה לא להתגייס
סגן שר הביטחון הרב בן דהן, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

מנע תקרית דיפלומטית? אזרחית צ'כית בעלת תושבות קבועה בישראל, עמדה לפני גיוס לצה"ל מה שעשוי היה, על פי החוק הצ'כי, להכניסה לכלא. לבקשת אנשי השגרירות הצ'כית, סגן שר הביטחון הקפיא את הליכי גיוסה. המקרה פורסם לראשונה הבוקר (שלישי) בגלי צה"ל.

סגן השר הרב אלי בן דהן, נפגש אתמול עם סגן שר הביטחון הצ'כי תומס קוצ'ה לפגישה שגרתית. במהלך הפגישה ציין אחד מאנשי השגרירות הצ'כית בישראל, כי שתי המדינות עומדות בפני אירוע שעלול להובילן לתקרית דיפלומטית.

אנשי השגרירות סיפרו לבן דהן כי אזרחית צ'כית בעלת תושבות ישראלית קבועה, מתגוררת עם אמה בישראל ואף התכוונה להתגייס לצה"ל. לאחר שעברה את הליך המיון ואף קיבלה תאריך גיוס, נודע לה כי החוק הצ'כי אוסר על אזרחים צכ'ים לשרת בצבא זר וקובע על כך  עונש מאסר בחוק.  

המועמדת לגיוס ביקשה להמיר את את השירות הצבאי לאזרחי אך נדחתה על ידי הצבא מאחר ותאריך גיוסה נקבע כבר לחודש הבא. סגן שר הביטחון ששמע את הדברים, פנה לצה"ל ולבקשתו הצבא הקפיא גיוס הצעירה והודיע כי יבחן את מדיניות גיוס אזרחי צ'כיה לשירות צבאי. 

סגן שר הביטחון אלי בן דהן התייחס למקרה ואמר: "שמחתי לפגוש את סגן שר הביטחון הצ'כי כדי לחזק את קשרינו ואת שיתוף הפעולה העמוק הקיים בין המדינות". לדבריו, "היה חשוב מאוד שנגיע לפתרון מוצלח של הבעיה ובכך למנוע תקרית דיפלומטית. יחסינו עם צ'כיה חשובים וקרובים, ואנו עוד נשמע על שיתוף הפעולה הפורה בין המדינות".