מה שכר המינימום לילדים ובאיזה עבודות מותר להם לעובד - מדריך לנוער העובד בחופש

עם בואו של הקיץ, הרבה מבני הנוער רוצים לנצל את החופשה, להרוויח קצת כסף, ויוצאים לעבודה. אז יחד עם גדליה גובר מעמותת מקימי יצאנו לבדוק מהם הזכויות של הנוער במקומות העבודה?

חדשות כיפה גדליה גובר - יועץ לכלכלת המשפחה במקימי 16/08/21 11:44 ח באלול התשפא

מה שכר המינימום לילדים ובאיזה עבודות מותר להם לעובד - מדריך לנוער העובד בחופש
ילדים עובדים, צילום: shutterstock

עם בואו של הקיץ, הרבה מבני הנוער רוצים לנצל את החופשה, להרוויח קצת כסף, ויוצאים לעבודה. אבל האם המעסיקים שומרים על זכויותיהם של בני הנוער?! נוער עובד, הוא עובד לכל דבר.. לא עבד. מתוך כך, גם יש לו זכויות של עובד, כמו כל עובד אחר במדינה. בכתבה זו, נביא בפניכם עיקרי הזכויות לנוער העובד בקיץ… ובכלל.

מאיזה גיל אפשר לעבוד?

אסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 14 . נער שמלאו לו 14 שנה וטרם מלאו לו 15, ניתן להעסיק רק בחופשות רשמיות מהלימודים ורק בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו והתפתחותו. במהלך שנת הלימודים, מותר להעסיק בני נוער מגיל 15 ומעלה, ובלבד שלא חל עליהם חוק לימודי חובה.

צריך אישורים כדי לעבוד?

כן. עליך להביא למעסיק צילום תעודת זהות שלך או תעודת זהות של אחד מהוריך הכוללת את פרטיך. בנוסף, צריך להביא למעסיק אישור רפואי מרופא המשפחה שבדק אותך ונתן אישור רפואי להעסקתך.

אני רוצה להרוויח בקיץ כמה שיותר כסף. כמה שעות מותר לי לעבוד?

עד גיל 16, מותר להעסיק אותך לכל היותר 8 שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. בני 16 ומעלה -  מותר להעסיק עד 9 שעות ביום ולא יותר מ- 40 שעות שבועיות.

ואם יש לי כוחות מותר לי לעבוד שעות נוספות?

אסור להעסיק בני נוער בשעות נוספות. כמו-כן, אין להעסיק בני נוער ב"יום מנוחה השבועית". שהוא פרק זמן של לפחות  36 שעות רצופות בין שבוע עבודה למשנהו. ליהודי יום המנוחה השבועי הינו יום שבת, וללא יהודי; שישי / שבת / ראשון, לפי בחירת העובד. איסור זה מוחלט ואין אפשרות לקבל היתר להעסקת נוער במנוחה השבועית.

הפסקות מגיע לי?

לאחר 6 שעות עבודה חובה לתת הפסקה של 45 דקות , מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ככלל, ההפסקה היא על חשבון העובד, אלא אם כן שהות העובד במקום העבודה בזמן ההפסקה נדרשה על ידי המעסיק.

ומה לגבי עבודה בלילה?

החוק קובע כי בין השעות 20:00 ל-8:00 בבוקר, אין להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16. בחופשות לימודים רשמיות, ניתן להעסיק בני נוער מגיל 16 עד 18 עד השעה 24:00. אם ההעסקה מסתיימת לאחר 23:00, על המעסיק לדאוג להסעת הנערים הביתה.

ותכל'ס כמה ישלמו לי לשעה?

עד גיל 16 –   21.45 ₪

בין 16 – 17 – 22.98 ₪

בין 17 – 18  – 25.43 ₪

מעל 18       – 29.12 ₪

אין להסכים לקבל פחות משכר מינימום הקבוע בחוק לפי הגיל, זאת זכות שהיא חובה!

האם מגיע לי תשלום עבור נסיעות?

בנוסף למשכורת, ישולמו הוצאות הנסיעה מהמגורים אל מקום העבודה ובחזרה (עד תקרה של 22.60 ₪ ליום)

רשום שעות

על מעסיק חלה חובה לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער. אם רישום זה נעשה באמצעי שאינו מכאני או אלקטרוני (שעון) יש לאשר את רישום שעות העבודה בסיומו של כל יום עבודה בחתימה משותפת של הנער והמעסיק. 

המעסיק רוצה שאעבוד תקופת נסיון... סבבה,  משלמים עבורה או לא?

 בהחלט כן. על כל שעה משלמים. אלא אם כן הגעת למקום כדי להתנדב, ואז אין חובת תשלום. במידה והגעתם כדי להתנדב, כדאי לבדוק שלמקום יש ביטוח מתנדבים, וצריך למלא טופס. על כל שעה של "יום הכנה", "השתלמות" או "ישיבת עבודה" צריך לקבל תשלום.

שברתי משהו תוך כדי העבודה, האם עלי לשלם עליו ?

חד-משמעית –לא! אין קנסות על דברים שאירעו שלא בכוונה. כמו שהמעסיק לא משלם לך על הרווחים שלו אלא על שעות עבודה בלבד, כך אין קנסות על טעויות בשוגג תוך כדי עבודה.

מה אעשה אם המעסיק מפר את הזכויות שלי?

​מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה והרווחה עומד לרשותך למענה על שאלות והבהרות בכל נושא הקשור לעבודת נוער: מוקד כללי לפניות: 1-800-354-354