תקציב המדינה עבר בממשלה | כסף להתיישבות, הסדרה לחינוך הדתי והתחמקות מהגרעינים התורניים

משרד הפנים הגדיל את התקציב עבור יו"ש, 125 מיליון שקלים שיגיעו לראשי המועצות למטרות פיתוח. תקציב החינוך הממלכתי דתי יעוגן ויקבל 150 מיליון שקלים. אך טרם מפרסמים כמה יקבלו הגרעינים התורניים, הערים המעורבות והשירות הלאומי

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 02/08/21 12:12 כד באב התשפא

עבר בממשלה | כסף להתיישבות, הסדרה לחינוך הדתי והתחמקות מהגרעינים התורניים
החמ"ד הרוויחו מהתקציב? ארכיון, צילום: Gili Yaari, פלאש 90

הממשלה אישרה את תקציב המדינה והתכנית הכלכלית לשנים 2021-2022, ובכלל המשרדים הממשלתיים החלו לפרסם לאלו נושאים הוקצו תקציבים. שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי הגדילה באופן משמעותי את התקציב שמקבלים ביהודה ושומרון ממשרדה. בפעמים הקודמות, יו"ש זכו לתקציב של כ-80 מיליון שקלים, אך הפעם הוא הוגדל לכ-125 מיליון שקלים שיופנו בעיקר לראשי המועצות לצורך פיתוח. מדובר בתקציב מטעם משרד הפנים, ואינו כולל את התקציב ממשרדים אחרים כמו משרד הביטחון. 

במשרד הפנים פרטו כי 100 מיליון ש"ח הוקצו לתקנות יו"ש לכל אחת מהשנים הקרובות, בהן כלול התקציב שאושר. 25 מיליון ש"ח הוקצו לתקציבי פיתוח לכל שנה, כמו כן תוקצב לביצוע בשנת 2022 עבור כביש 437 חיזמה-אדם בעלות של 250 מיליון ש"ח. הוקצה תקציב לתכנון מפורט בכביש 60 מעוקף אל ערוב עד קריית ארבע ומצומת המשטרה הבריטית לאדם. 

החינוך הממלכתי דתי

פורום רשתות החינוך הציוני דתי, הכולל את מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, רשת נעם צביה, רשת אור תורה סטון ורשת אמונה פרסם כי נעשה לראשונה תיקון בהכנסת סעיפי התקציב המרכזיים של החינוך הממלכתי דתי לבסיס תקציב המדינה, והוא יהיה מעוגן. בהודעת הפורום למוסדות נאמר כי בתום ישיבה עם אנשי ראש הממשלה, סוכם כי סעיפי התקציב המרכזיים של החמ"ד שהיו עד היום חלק מ"התקציבים הקואליציוניים" יעמדו בשנות התקציב 21 ,22 על 115 מיליון ש"ח ויכנסו לבסיס תקציב המדינה, כחלק מתקציב משרד החינוך.

כמו כן, בישיבת הממשלה הלילה הוחלט על בלימת הקיצוץ הנרחב  בתקציב הישיבות התקציב עומד כעת על 1.04 מיליון ש"ח תוך סיכום שבכנסת יועלה ל 1.17 מיליון ש"ח. מדובר בתקציב של כלל הישיבות של כלל המגזרים, וטרם פורסם כמה מתוכו יוקדש לישיבות ההסדר. באיגודי ישיבות ההסדר והגבוהות מסרו: "אנו  שמחים שהממשלה בלמה את הקיצוץ האגרסיבי שתוכנן בתקציב הישיבות ושמרה על ערכו מתוך הכרה בערך הממלכתי של  לימוד התורה כנכס לאומי. אנו מצפים שהסכום יגיע לסכום המלא של התקציב של שמירה מלאה על הסכום הקודם, כך שיבטא גם את הגידול במספר התלמידים וקוראים לממשלה להשאיר את התקציב במלואו ללא קיצוץ  ולהמשיך לחזק את עולם התורה בכל הדרכים".

גרעינים תורניים וערים מעורבות

בשיחה עם שרת הפנים נמסר באופן מעומעם כי התקציב עבור הגרעינים התורניים, השירות הלאומי והטיפול בדרום תל אביב נותר כפי שהוא. השרה הודיעה כי פרסום הסכומים עבור כל אלו יגיע רק בעוד מספר שבועות, אך הוא כבר נקבע כך שלא ברורה הדחייה בדיווח עליו. השרה טענה כי יוקצה גם תקציב עבור הערים המעורבות אך טרם הודיעה מהו הסכום שיוקצה, וכיצד הוא יחולק. הודעה מסודרת תצא גם היא בעוד מספר שבועות על התקציב שהוקצה לטיפול בבעיית המסתננים בארץ בכלל, ובדרום תל אביב בפרט.