הלמ"ס: כ-30% מהמועסקים מעדיפים לקבל דמי אבטלה ולא לשוב לעבודה

על פי הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש אפריל, כ-20 אלף עובדים מסרבים לחזור מחל"ת ומעדיפים להמשיך להתקיים על דמי אבטלה. כ-60% מהעובדים שמסרבים לחזור הועסקו בשירותי הסעדה ואירועים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 29/04/21 14:54 יז באייר התשפא

הלמ"ס: כ-30% מהמועסקים מעדיפים לקבל דמי אבטלה ולא לשוב לעבודה
אילוסטרציה, צילום: Nati Shohat/Flash90

על פי הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודש אפריל, כ-30% מהמועסקים, שהם כ-20 אלף עובדים, מסרבים לחזור לעבודה, על אף שהמעסיקים מציעים להם זאת, רובם משום שהם מעדיפים להמשיך להתקיים על דמי אבטלה. כ-60% מהעובדים שמסרבים לחזור מחל"ת הועסקו בשירותי הסעדה ואירועים.

כ-64% מהמסרבים לחזור לעבודה הודו שהם מעדיפים לקבל דמי אבטלה ולהישאר בחל"ת. אחרים נימקו את החלטתם בכך שהם חוששים שיוצאו שוב לחל"ת. רק אחוז בודד השיבו כי היקף המשרה או השכר נמוך מידי. 

שיעור התעסוקה בחודש אפריל עלה ביותר מ-10% בהשוואה לחודש ינואר, מ-75.4% ל-86.1%. חלק משמעותי מהעלייה באחוז התעסוקה בחודש זה נובע מהחזרה של עובדים שהיו בחל"ת בעקבות משבר הקורונה, לצד גיוסם של עובדים חדשים. הגידול המשמעותי בתעסוקה היה בענפים שהיו תחת מגבלות מחמירות בחודש ינואר – שירותי מזון, משקאות, אירוח ומסחר קמעונאי. אחוז המועסקים בענפים האלה עלה בכמעט 30%, מ-68% בינואר ל-96% בחודש אפריל. 

הרווח התפעולי בשנת 2020 ירד במחצית מהעסקים באוכלוסיית הנסקרים, בהשוואה לשנת 2019, לעומת כ-12% מהעסקים שדווקא דיווחו על עלייה ברווח התפעולי. גם בענף ההייטק חלה ירידה, כאשר יותר מ-60% מהחברות דיווחו על ירידה ברווח התפעולי בשנת 2020 לעומת 2019. בענף הבינוי נרשם האחוז הנמוך ביותר של חברות שדיווחו על ירידה ברווח התפעולי. 

בתוך כך, בסקר של הלמ"ס התייחסו לדיווחי המעסיקים בגל האחרון בנוגע למענקים מהמדינה: כשנה וחודש מפרוץ המשבר, כמחצית מהעסקים באוכלוסיית הסקר קיבלו מענק. מדובר בעלייה לעומת הנתון שנמדד באמצע חודש אוגוסט, ועמד על כ-38%.