שער הדולר צונח - בנק ישראל רוכש מיליארדים

לאור העובדה שהשקל ממשיך להתחזק מול הדולר, הודיע בנק ישראל על רכישות נוספות של מט"ח, ופרסם כי ירכוש 30 מיליארד דולר בשנת 2021: "ההודעה מיועדת לספק לשוק ודאות לגבי מחויבות הבנק להתמודדות עם הייסוף החד שחל לאחרונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/01/21 22:33 א בשבט התשפא

שער הדולר צונח - בנק ישראל רוכש מיליארדים
צילום: פלאש 90

הדולר צונח, ובנק ישראל מנסה לבלום את המפולת. הבנק הודיע היום (ה') כי ירכוש במהלך שנת 2021 שלושים מיליארד דולר, במטרה להתמודד עם הייסוף. בהודעה שפרסם בנק ישראל נאמר כי "ההודעה מראש על היקף הרכישות מיועדת לספק לשוק ודאות לגבי מחויבות הבנק להתמודדות עם הייסוף החד שחל לאחרונה, ובכך לתמוך בהמשך התמודדות המשק עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה".

בעקבות הודעת הבנק, השתנתה המגמה בשוק המט"ח, והדולר עבר לעלייה, ונסחר לפני סגירת המסחר בבורסות בשיעור של כ-3.187 שקלים. שער הדולר היציג נקבע על 3.1160 ש"ח, ומדובר ברמה הנמוכה ביותר מזה 25 שנים - מאז ה-14.12.1995.

עוד נאמר בהודעת בנק ישראל: "בחודשים האחרונים התעצמו זרמי המט"ח הנכנסים למשק הישראלי, על רקע הגידול בעודף בחשבון השוטף, השקעות ישירות, מכירות מט"ח בהיקף גבוה שמבצעים המשקיעים המוסדיים כנגד רווחי ההשקעות שלהם בשווקי ההון בחו"ל, ועלייה בהשקעות של משקיעים זרים באג"ח של ממשלת ישראל, גם כתוצאה מצירוף ישראל למדד האג"ח הגלובלי WGBI.
גורמים אלו תרמו לייסוף משמעותי בשער השקל, שהושפע גם מהיחלשות הדולר בעולם, אל מול מטבעות של מדינות רבות נוספות. על רקע זה, ועל מנת למתן את ההשפעה השלילית של ייסוף השקל על הפעילות הכלכלית במשק הישראלי בזמן משבר הקורונה, הגביר בנק ישראל את היקף ההתערבות בשוק המט"ח ורכש בשנת 2020 סך של כ-21 מיליארד דולר". 

בבנק ישראל מדגישים כי "הוועדה המוניטרית מעריכה שעל מנת לתמוך בהשגת יעדי בנק ישראל ובהתאוששות המשק ממשבר הקורונה, ובפרט כדי לתמוך בענפי היצוא ותחליפי היבוא, יהיה צורך להמשיך להתערב בשוק המט"ח בהיקף נרחב בשנת 2021". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן