משרד האוצר אישר: דמי לידה יוענקו לנשים בהריון שהוצאו לחל״ת

שר האוצר ומנכ״ל הביטוח הלאומי סיכמו כי נשים בהריון יקבלו דמי לידה  למרות שלא עבדו במשך 10 חודשים. שר הרווחה: "נשים נפגעו במיוחד במשבר והן אינן צריכות לשלם את המחיר הזה"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 04/01/21 11:13 כ בטבת התשפא

משרד האוצר אישר: דמי לידה יוענקו לנשים בהריון שהוצאו לחל״ת
צילום: shutterstock

שר האוצר, ישראל כץ ומנכ״ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר סיכמו לאחר דיונים במהלך הלילה - שנשים בהריון לא יפגעו פעם נוספת והן יקבלו דמי לידה  למרות שלא עבדו במשך 10 חודשים. נכון להיום, החוק קובע שלאישה שאינה עובדת לאורך זמן והפסיקה לעבוד בטרם כניסתה להריון - אינה זכאית לדמי לידה. 

בעקבות משבר הקורונה, נשים רבות הוצאו לחל״ת (יותר מגברים) ואינן עובדות מאז תחילת המשבר. 
במהלך זמן זה, הן נכנסו להריון ומקבלות דמי אבטלה.  לפי החוק, כדי לקבל דמי אבטלה - יש חובה להיות זמין ופנוי לעבודה. אך במקביל, לפי חוק עבודת נשים, אסור להעסיק אישה בתקופת הלידה וההורות (חופשת לידה) ועל כן גם דמי אבטלה לא ניתן לשלם בתקופה שלאחר הלידה. הדבר נכון לנשים וגברים שיוצאים לחופשת לידה. 

הביטוח הלאומי ושר העבודה הרווחה איציק שמולי פנו לממשלה על מנת להביא לתיקון החוק בטרם הממשלה מתפזרת והכנסת לא תתכנס שוב להעברת חוקים ולאפשר לנשים שיצאו לחל״ת, לא להיפגע פעם נוספת, ולתת להן את מענק הלידה כיוון שלא בחרו להיות מובטלות אלא הגיעו למצב זה מכורח המציאות שהנגיף כפה עליהן. 

מנתוני הביטוח הלאומי עולה כי מדובר בכ-500 נשים כל חודש - שלא עבדו, ולו יום אחד לאורך ההריון. 
על הפרק עמדו 2 חלופות: הראשונה, להמשיך לשלם להן דמי אבטלה - שהן באופן משמעותי נמוכים יותר מהשכר. והחלופה השנייה - דמי לידה שהן תשלום מלא של השכר אותן קיבלו בטרם יצאו לחל״ת. כאמור, לאחר דיוני במשרד האוצר, יחד עם נציגי אג״ת, מנכל הביטוח הלאומי ושר האוצר הוחלט כי הנשים לא תיפגענה והן תקבלנה דמי לידה מלאים לכשילדו.

שר  האוצר, ישראל כ״ץ: "אני שמח שמצאנו פתרון לבעיה כאובה שקרתה בגלל התמשכות דמי האבטלה בזמן הקורונה. הסיוע לנשים שילדו החל מחודש ינואר חיוני ומוצדק ויסיע ליולדות בקיום המשפחה המורחבת. מגפת הקורונה יצרה אתגרים כלכלים רבים לאזרחי מדינת ישראל, וכפי שהבטחתי לא נשאיר אף אחד מאחור, גם את הנשים היולדות שזכאיות למלוא הסיוע. נמשיך לטייב ולשפר את רשת הביטחון ככל שיהיה צורך ולסייע לכלל הציבור עד להתגברות מלאה על המחלה וחזרה לשגרה".

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי: "מברך על ההסכמות שהושגו הלילה בינינו ובין משרד האוצר, שימנעו פגיעה לא מידתית באלפי נשים יולדות שפוטרו או הוצאו לחל״ת ויאפשרו את תשלום דמי הלידה כסדרם בתקופת הקורונה. נשים נפגעו במיוחד במשבר והן אינן צריכות לשלם את המחיר הזה". מאיר שפיגלר, מנכ״ל הביטוח הלאומי: "במשבר הקורונה נקלענו למצבים לא הגיוניים בהם על פי החוק הקיים, נוצרה פגיעה בזכויות סוציאליות בסיסיות של אוכלוסיות מסויימות וככל שהמשבר מתמשך, יותר מהן משלמות את המחיר".