כיצד מתמודדים עם הפעלת קוי התחבורה בשבת?

הרב יובל שרלו מסביר את משמעותה הדרמטית של הפעלת קוי התחבורה בתמיכה מוניציפלית, ומציע דרכי התמודדות עם נושאים כגון אלו

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/11/19 15:11 יב בחשון התשפ

כיצד מתמודדים עם הפעלת קוי התחבורה בשבת?
הרב שרלו, צילום: אריה כץ

״שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" (דבר' ה': יב) / הרב יובל שרלו


התחבורה הציבורית בשבת העומדת להיות מופעלת בגוש דן היא קפיצה גדולה למטה. היא לא 'עוד כרסום', אלא שינוי דרמטי. אין מדובר במתן היתר, רישיון או הסכמה בלבד. מדובר במימון גדול ומשמעותי מתקציב העירייה ממש. אך אין מדובר בהפתעה, וכבר שנים רבות ניתן היה לצפות כי לא יהיה בכוח החלטות שלטוניות למנוע זאת. 

זה מציב את כל הסוגיה במקום אחר לגמרי.

קשת התגובות האפשריות היא גדולה מאוד: למן ניסיון לעצור את התהליך בדרכים פוליטיות, דרך פרישה מקואליציות וקביעה חד משמעית שלא נוכל להיות שותפים בכך, ועד להבנה עמוקה של חולשת האפשרות לקשור את עם ישראל לשבת מכוחו של החוק, ועוד אפשרויות ביניים רבות.

בכל אחת מהדרכים יש היגיון, יתרונות וחסרונות, ואף לא אחד יכול לקבוע שדרכו היא הנכונה, הטובה ביותר, ותביא את שמירת השבת ברשות הרבים הציבורית. התוצאות עד כאן מלמדות זאת. 

חשוב להדגיש: כמובן שלא ההלכה עומדת כאן לדיון. לא עושים פשרות על הלכה. אסור לנסוע בשבת גם ברכב פרטי, ובשום מצב לא מדינה או עירייה קובעות את דיני השבת. מה שעומד להכרעה הוא מקומה של המדינה והעירייה באחריות שלהן לאתגר הזה. וכאמור – יכולות להיות דעות שונות ומגוונות בעניין, ובכל אחת היגיון, ויתרונות וחסרונות.

כבר שנים רבות אני סובר שיש ללכת בדרכה של הסכמה, שלה יתרונות רבים וחסרונות לא מעטים, אך היא טובה מכל הדרכים האחרות. לא חס ושלום הסכמות המחללות את ההלכה, אלא הסכמות בשאלה במה המדינה והעיריות תתערבנה ובמה לא. כמו באין סוף דברים אחרים. ואז להתפנות לעיקר – קרובו של עם ישראל לזכירת יום השבת וקידושו.

אך שני דברים חובה להדגיש:

ראשית – בכנות וביושר, ובלי צביעות. המצהיר שצריך להילחם בכל תוקף על התחום – שלא יתחבא מאחורי מילים והצהרות אלא יעשה מעשה שהוא מאמין בו; הטוען שצריך להגיע להסכמה – שיציע את טיבה (כגון בדרך בה הלכו הרב מדן ופרופ' גביזון). שלא יהיו הדוברים עושים מעשה כזמרי ומבקשים שכר כפנחס. שייפסק הפער הגדול בין הצהרות לשם הצהרה ובין המעשה בפועל.

שנית – עוד ועוד להטמיע את היסוד הגדול, שעיקר ההתקשרות עם ישראל לשבת תיעשה בדרכים רוחניות, בהארת התורה ברשות הרבים, בפתיחת עולמות האמונה והאומנות של השבת, בקידוש שם שמיים, בהליכה מכפר לכפר ומעיר לעיר ועיסוק ביום השבת. לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוח.

 

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ דרך הלינק