יעקב עמידרור מחזיר את המפתחות

יעקב עמידרור מכריז על כשלון, סופה של הועדה הציבורית של הבית היהודי

חדשות כיפה יעקב עמידרור 28/12/08 00:00 א בטבת התשסט

לחברי המועצה הציבורית השלום והברכה.

מלחמה מתחוללת בגזרת עזה בעוד אנחנו שקועים בבוץ של פלגנות כמעט חולנית. לפחות נתאחד בתפילה לשלום החיילים.

לצערי נכשלת הניסיון להביא לאיחוד כוחות של הציונות הדתית. לצערי החליטו מי שלא באו על סיפוקם הפוליטי "לשרוף את הבית," בניגוד להבטחותיהם המפורשות לקבל את הכרעת המועצה הציבורית, התחייבויות שניתנו הן בפומבי והן לרבים באופן אישי. התופעה הנלוזה כי "מילה אינה מילה" מצויה לצערי גם במחנה חובשי הכיפות הסרוגות.


אין לי ספק שעשיתי טעויות לא מעטות כראש המועצה, אך כולן נעשו בתום לב ומתוך מחשבה שהדברים מקדמים את המאמץ להביא להקמתו של בית אשר יכיל את מירב גווני הציונות הדתית. כשישקעו המשקעים עוד אערוך לעצמי את חשבון הנפש ובתוכו גם ניתוח טעויותיי.

בשעות האחרונות שלפני הפרישה התנהל משא ומתן על בסיס טכסט שהעתקו רצ"ב בסוף מכתבי. המסמך מכיל תיקונים לטכסט שכתבתי. כמעט על הכול הייתה הסכמה מלבד שתי דרישות שלדברי עוזרו של אורי היו קריטיות:


א. רצונו של אורי אריאל להתמנות כממלא מקום של ראש המפלגה, דבר לו התנגדתי כי הוא אינו כלול בהסכם של חברי הכנסת ואי אפשר לכפות אותו ללא שום סיבה. ברור היה שלאורי אין עדיפות על חברי הכנסת האחרים וודאי שלא על זבולון ולכן לא נכון למנותו לתפקיד זה.

ב. רצונו של אורי להיות בעל זכות ווטו בפורום השלושה, קרי שאם יש נושא לגביו אין הסכמה בינו לבין זבולון יוכל כל אחד מהם למנוע את ההחלטה. קביעה מעין זאת הייתה עלולה לסרס את יכולתו של ראש המפלגה להכריע ובעצם להפוך את שני חברי הכנסת הבאים אחריו ברשימה לשליטים האמתיים של הבית היהודי. סברתי כי אין זה נכון להקנות להם יכולת זאת, העלולה לשתק כל תהליך של קבלת החלטות בסיעה.

כפי שאתם רואים המסמך הכיל גם הצהרה אידיאולוגית ברורה שבאה להסיר כל ספק באשר למדיניות המועדפת על הבית היהודי באשר לארץ ישראל, אך כפי שעלה במשא ומתן ובדברים בעל פה לא שאלות אידיאולוגיות עמדו בשורש הפילוג. יש אומרים שהבעיה נבעה מכך שהרשימה לא הייתה עם מספיק נציגים של תקומה, אך לדעתי לא נכון היה לבחור רשימה יותר ימנית מזאת, שבה שישה מתוך העשרה הראשונים הם מתנחלים והנציג של שדרות הוא איש מרכזי של "אחי" בדרום הארץ. להערכתי יש לפילוג הזה סיבות יותר עמוקות.


יתכן שנכון היה לעצור את התהליך מיד עם פרישתם ליומיים של אורי וצבי לאחר ביטול הפריימריס, כשראיתי כי אורי חוזר לתהליך בלחצו של צבי, בלא חדוות חיים ומכורח הוראה חד משמעית של הרבנים (שהיו נגד הפריימריס). כבר אז, כאשר הוא פרש עקב ביטולו של הליך שהוא עצמו התנגד לו באופן עקרוני ופתאום, תוך ימים משיקולים אישיים בלבד, הפך אותו למוקד האמונה שלו (עד פרישה בגין ביטולו !!) - נראו ניצני הפילוג שבאו לידי הבשלה בעזיבתו ביום חמישי. טעיתי כשלא כך פרשתי את הדברים אז, ככל הנראה משום שהעדפתי לראות את הטוב שבחזרתם ולא את האמת שבפרישתם. גם ביום הפרישה התנהג אורי שלא בהגינות, עת השאיר לרב חנן פורת לנהל משא ומתן על נושאים שסוכמו יממה קודם לכן בביתי בעוד הוא מכין מאחרי הקלעים את הפרישה. במיקרה זה אני גאה שהצליחו לרמות אותי, כי איני מוכן לרדת לרמה הנדרשת כדי "לעבוד" על הרב חנן פורת במשך יום שלם ולהשתמש בו כדי לתעתע באחרים.


במחשבה שנייה, ככל הנראה ניתן היה למנוע חלק מהטענות לו הייתי מפסיק את הצבעת האינטרנט משהסתבר שהיא רצופת תקלות, אך מרגע שלא עשיתי זאת לא נכון היה לתת לתוצאות ההצבעה משקל גדול יותר ממה שניתן להן. יתר על כן, היינו מחמיצים את תפקידנו לו היינו נכנעים לתוצאות ההזויות של האינטרנט שבהן הייתה האישה הראשונה במקום ה - 12 והלא אשכנזי הראשון בחלק האחרון של העשירייה הראשונה שלא לדבר על חוסר האיזון בתוך העשירייה. אני משוכנע כי נהגנו נכון עם התוצאות בכך שניתן להן משקל מכריע בקביעה מי יעבור לשלב הבא (בערך 50 אחוז מהמועמדים) אך לא מעבר לכך.


יתכן שתהליך הפרישה והפילוג יביא לכך שיצא (מעט) מתוק מעז. יתכן שנדע סוף סוף האם טענת הימין הלא אחראי, מאורי ועד הקצה ההזוי של הקשת באזור של מרזל ווולפה, נכונה, האם הוא באמת סובל מתת ייצוג בכנסת. מאחר ואף פעם הם לא העמידו עצמם לבחירה כשהם לבדם, בלי גנדי ובלי ליברמן, אי אפשר לדעת עד כמה צודקים הם. דבר אחד ברור, הם מוכנים להקריב הכול תמורת המבחן הזה. שהרי אם הם טועים והם לא יעברו את אחוז החסימה - יהיו הם הסיבה לממשלה שתחזור בחדווה לקווי 67. גם אם יצליחו, לא יוכלו הם להיות בשום קואליציה רצינית נוכח קיצוניותם. לא לחינם ברך העיתונאי גדעון לוי מהארץ את המפלגים של הבית היהודי, בתוכנית טלביזיה בה לקחתי חלק. תסמונת הכישלון של "התחייה" שאפשרה את הקמת "ממשלת אוסלו" עלולה לחזור על עצמה, לשמחתו. יתר על כן, במשחקם הכפול והארוך הצליחו אורי וחבריו לשחוק את כוחה של הקבוצה היותר מתונה והיא תגיע סחוטה ומרוטה ליום קביעת הרשימה לכנסת וליום הבחירות עצמו. הנזק כבר נעשה וצריך לראות כיצד לצמצמו, כי לבטלו לא ניתן. לא פלא אם בקרב המתונים תתפתח תהייה גדולה באשר למניעי הימין הקיצוני שמוביל אורי. אם יביא הדבר לקרע בין חלקים שונים של הציונות הדתית (אני מקווה מאד שלא) יוכל אורי באופן אישי ויוכלו אלה שגיבו אותו להאשים רק את עצמם.


מעולם לא הבנתי כיצד זה יהודים טובים, חכמים ומאמינים הגיעו עד לכלל שריפת המזון בירושלים בזמן המצור הרומאי בשם עקרונות נשגבים. עתה ברור לי - כי הדבר התרחש לאחרונה בנוכחותי ממש.

גבירותיי ורבותי, איני רואה טעם בהמשך קיומה של מועצה שכמעט מחצית מאנשיה מונו על ידי אורי וחלק מהם אף ראה בו מנהיג. איני רואה טעם במועצה שמונתה על ידי מנהיגי ארבע מפלגות, ששתיים מהן פרשו לגמרי והשלישית לשליש ולרביע. נראה לי על פניו כי נכון אם נכריז על התפרקות המועצה, שניסתה לעשות מלאכתה נאמנה, אך לא עמדה בכך - אם לשפוט על פי התוצאה.

טוב יעשו אנשי המפד"ל ושרידי תקומה אם ימשיכו יחד בראשות פרופסור הרב דני הרשקוביץ ואם ישלבו בתחילת הרשימה את ח"כ צבי הנדל, שדחף לאיחוד, התנהג באצילות לאורך כל התהליך וכשטעה הודה בכך. לדעתי לא על מועצה, שאין לקיומה כיום בסיס מוסרי ופוליטי, לקבוע מהם השינויים הדרושים ברשימה, ושינויים כאלה אומנם נדרשים כדי שתעמודנה האחת מול השנייה רשימות עם צבע ברור אך ללא קרע בין ההר לשפלה.


אני מודה לכולכם על מרצכם, זמנכם ורצונכם הטוב. למדתי מרבים מכם ושמחתי להכיר את מי שלא הכרתי קודם. עם כמה מכם ארצה לשמור על קשר אישי כי הרשמתם, והרשמתן אותי מאד באישיותכם ואישיותכן. תודה מקרב לב.


אני מבקש סליחה ממי שפגעתי בו וממי שאכזבתי אותו, ונקווה לראות בטוב.

שבוע טוב

יעקב עמידרור