יעברו לצהר? סאגת הכשרות במלונות בטבריה מסרבת לדעוך

הרבנות מזלזלת ("רק לנו יש סמכות להעניק כשרות"), ראש העיר לא מוותר ("מנסים יותר ויותר להחמיר עם בתי המלון והעסקים הפרטיים"), ורבנים בצהר פסימיים (הרב יהודה גלעד: "להעביר את המלונות לכשרות של צהר זה לא ריאלי). אך במיזם הכשרות של צהר מתעקשים: "מנהלים משא ומתן על העברת המלונות בטבריה לכשרות שלנו"

חדשות כיפה יהונתן קליין 03/01/19 12:23 כו בטבת התשעט

יעברו לצהר? סאגת הכשרות במלונות בטבריה מסרבת לדעוך
מלונות בטבריה. יעברו לצהר?, צילום: shutterstock

בשבוע שעבר פורסם כי ראש העיר טבריה, רון קובי, מנהל משא ומתן עם ארגון 'צהר', על העברת כשרות המלונות בעיר להשגחת מיזם הכשרות של הארגון. על פי הפרסום ב'ידיעות אחרונות', קובי, המנהל מלחמות חרמה בציבור החרדי בעירו עוד מזמן קמפיין הבחירות, מבקש לאפשר לבעלי המלונות בעיר להשתחרר מה'כשרויות המחמירות', כלשונו, של הרבנות הראשית ושל הבד"צים. 

תעודות הכשרות של צהר

תעודות הכשרות של צהרצילום: יוסי זליגר

קובי אמר ל'ידיעות אחרונות' כי "המלונות בטבריה מעסיקים מאות משגיחי כשרות ששייכים לרבנות המקומית, ובנוסף בתי המלון מוציאים עוד ממון רב על השגחות פרטיות. הבעיה העיקרית נובעת מכך שהרבנות המקומית מעניקה אישורי כשרות, אולם במקביל מפרסמת עלון ובו החמרות שאינן קשורות להחלטת מועצת הרבנות הראשית. וכך, בשיטת הסלאמי בכל פעם מנסים יותר ויותר להחמיר עם בתי המלון והעסקים הפרטיים. המוטו שלנו הוא לאפשר לכל בעל עסק לנהוג לפי רצונו, ואם רצונו בהכשרת רבני צהר - זו זכותו".

ברבנות הראשית מיהרו להבהיר כי לראש עיריית טבריה אין סמכות בנושא כשרות המלונות. גורם ברבנות אמר ל'כיכר השבת' כי "ראש עיר אחראי על ניקיון העיר, לא על הכשרות, אין לו סמכות בנושא", והוסיפו, "הוא אפילו לא יו"ר המועצה הדתית, הוא ראש עיר - אין לו קשר לכשרות". אותם גורמים ציינו גם כי רוב התיירות בטבריה מבוססת על הציבור החרדי, וכי זו תהיה התאבדות כלכלית מצד המלונות ללכת למהלך שכזה. 

ראש עיריית טבריה, רון קובי

ראש עיריית טבריה, רון קוביצילום: פלאש 90

בהמשך, התייחס הרב יהודה גלעד, מרבני צהר, ראש ישיבת מעלה גלבוע ורב הקיבוץ הדתי לביא, הסמוך לטבריה, לסוגיה. בשיחה עם המקומון 'קורה בכנרת', המופץ בגליל התחתון, אמר הרב גלעד: "ראש העיר לא מספיק מכיר את המציאות. לצערי לא כל כך ריאלי שמלונות יילכו על זה, מכיוון שהיום חלק מהמכרז בוועדי עובדים של מפעלים גדולים וארגונים, מגדיר שהם יכולים לגשת לחופשות מאורגנות רק כאשר יש להם הכשר מהרבנות הראשית לישראל.
זה פלח שוק גדול מאוד שהמלונות לא ירצו לאבד. בתי המלון כפופים למכרזים גדולים וחברות. עד כמה שידוע לי בכל הארץ הכשרות של צהר מתעסקת רק במסעדות ולא במלונות".

אך בבדיקה שערכנו עם 'צהר', עולה כי הרב גלעד חוזר בו מדבריו. בתשובה לשאלת 'כיפה' אומר הרב יהודה גלעד: "אני שמח לגלות שטעיתי ביחס לדבריי על האפשרות המעשית של מעבר מלונות בטבריה להשגחת הכשרות של צהר. לא ידעתי על כך שמתקיימים מגעים רציניים העשויים בעזרת ה' להביא את הדבר לידי מעשה. ויהי רצון שתרבה הכשרות בישראל בדרך של קידוש שם שמיים ברבים".

שמח על הבוגרים שסיימו קורס טיס. הרב גלעד

חזר בו. הרב יהודה גלעדצילום: ישיבת מעלה גלבוע

אז האם כשרות המלונות בטבריה אכן תעבור לידי צהר? על אף דברי הרב גלעד, והמשא ומתן שמנהלים בעיריית טבריה עם הארגון, יש לזכור כי טענות הרבנות הראשית נכונות; לראש העירייה אין סמכות לקבוע עבור המלונות את ענייני הכשרות שלהם, ובנוסף, רוב התיירות בעיר מבוססת על הציבור החרדי, וצעד כזה של עזיבת הרבנות יהווה מכה אנושה למלון שיבחר לעשות זאת. מעבר לכך, יש לזכור כי על פי חוות הדעת שנתן היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בקיץ האחרון, לאף ארגון שאיננו הרבנות הראשית אסור להצהיר כי הוא מעניק כשרות לבתי עסק. דבר שחייב את 'צהר' להחליף את כל תעודות ההשגחה שלהם בתעודות המנוסחות באופן שונה.