"טקס החופה לא משקף את השינוי במעמד הנשים"

ראש ישיבת מחניים דיבר, בכנס מיוחד, על מעמד טקס הנישואין בימינו. הרבנית גודינגר דרייפוס ציינה כי היא "רואה בשינויים מהסוג הזה ברכה", אך הוסיפה כי "לא כל דבר שאפשר לעשות - נכון לעשות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 15/07/18 09:38 ג באב התשעח

"טקס החופה לא משקף את השינוי במעמד הנשים"
חתונה, צילום: shutterstock

לאחר השקת מיזמי הנישואין הפרטיים של ארגוני 'מבוי סתום' ו'השגחה פרטית', ועל הרקע הדיון בכנסת לשינוי הדרכות הכלות, התקיים בסוף השבוע בישיבת 'אור תורה מחניים' כנס מיוחד בנושא משמעות טקס החופה והקידושין לאור השינוי שחל בשנים האחרונות במעמד הנשים.

"בסוגיה ההלכתית יש פתחים ודרכים שמאפשרים לעשות שינוי במקומן של נשים בטקס הנישואין, אבל לא כל דבר שאפשר לעשות - נכון לעשות", אמרה מי שעתידה לעמוד בראש הישיבה החדשה לנשים בקיבוץ ראש צורים, הרבנית חנה גודינגר דרייפוס.

לדבריה, "בחופה יש מספיק דרכים שכמעט ולא מאתגרות את הפסיקה ההלכתית ובכל זאת מאפשרות לנשים להיות שותפות פעילות יותר במעמד הקדוש הזה". עוד היא אמרה כי "נכון להיות בקשב וגם באמון לרצון של כלות לתת לנשים שהיו משמעותיות בתהליך הצמיחה שלהן מקום ושותפות ברגע כריתת ברית הנישואין ועל כן על-אף הקריעה, שיש בה גם מימד כואב, מהמסורת הפשוטה - אני רואה בשינויים מהסוג הזה ברכה. ובעזרת ה' בעוד 20-30 שנה כשהשאלה המנחה תהיה לא איך הטקס נראה אלא איך החיים נראים - אולי תגיע העת לעשות שינויים נוספים ולהשתמש בדרכים ובאפשרויות ששרטטנו כאן".

הכנס שנערך לאור הקמת מיזמי הנישואין הפרטיים

הכנס שנערך לאור הקמת מיזמי הנישואין הפרטייםצילום: דוברות אור תורה סטון

בכנס השתתפו, מלבד הרבנית דרייפוס, גם ראש ישיבת אור תורה מחניים הרב שלמה וילק, הרב אברהם סתיו, טוענת רבנית ועו"ד מוריה דיין, ראש מכון 'עתים' הרב שאול פרבר, ראש ארגון 'מבוי סתום' עו"ד בתיה כהנא דרור, ר"מ בישיבת 'אור תורה- מחניים' ורב בית הכנסת המרכזי באפרת הרב שראל רוזנבלט ועוד.

הרב וילק, התייחס לנושא ואמר כי "טקס החופה והקידושין כיום לא משקף די מן השינויים שחלו במעמד הנשים, ולא נותן מענה מספק לשינויים הכלכליים והחברתיים בעת החדשה, וככזה הולך הוא ומתרחק מנפש הצעירים. הם נאלצים לבחור בין 'חיי תורה' ובין 'חיי עולם' במקום טקס שישקף את החיים אותם הם רוצים לחיות, וכזה שההלכה יכולה לאפשר. כשמגיע הרגע מדריכי חתנים ומדריכות כלות, רבנים ומחנכים, אינם בטוחים כבר מה אפשר לומר, ומה מותר לאפשר".

 בעקבות סוגיית סרבנות הגט שעלתה לכותרות בעת האחרונה, אמרה הטו"ר ועו"ד מוריה דיין, שמייצגת נשים מסורבות גט בארגון 'יד לאישה' מבית אור תורה סטון כי "בתקופה הנישואין בה בני הזוג אוהבים אחד את השניה, זה הזמן לחשוב על העתיד ולברר אחד עם השניה איך הם רוצים להתנהל בשעות משבר. בדומה לכתובה, שהיא חשיבה על היום שאחרי, נכון לעשות כך גם בנוגע להסכמי קדם נישואין".